Gemeente Dijk en Waard

Impact

Gemeente Dijk en Waard was op zoek naar een nieuw merk en wervingsstrategie voor nieuw talent. Op basis van gedegen onderzoek hebben we een merk neergezet dat duidelijk maakt wat de gemeente als werkgever uniek maakt. Zo spreken we de psychologische behoeften van de doelgroep aan, waarbij Dijk en Waard zich sterk onderscheidt van andere gemeenten. De wervingsstrategie biedt daarbij een sterk fundament om de beoogde doelgroep te bereiken en effectief nieuw talent te werven.

De vraag

Gemeente Dijk en Waard ontstond in januari 2022 uit de fusie tussen de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard. Een nieuwe gemeente dus! En daarom nog onbekend bij potentiële werkzoekenden. Omdat ze de komende tijd veel vacatures verwachten, hadden ze behoefte aan een sterke en herkenbare wervingsstrategie. Dijk en Waard zocht hiervoor een partner die vanuit grondig onderzoek een herkenbaar en aansprekend werkgeversmerk kon ontwerpen, inclusief een strategisch communicatieplan om de doelgroep te bereiken.

Proces

Een sterk merk bouwen we op basis van gedegen onderzoek en strategische keuzes. Door interviews met medewerkers en (potentieel) werkzoekenden brengen we de organisatie en behoeften van de doelgroep in kaart. We creëren persona’s, stellen een werkgeverspositionering op en bepalen de werkgeversmerkwaarden. Een dosis creativiteit leidt vervolgens tot een creatief concept voor de vertaling naar visuele middelen. Met de inzichten uit de klantreizen en communicatiekansen stellen we een middelen- en mediaplan op. Aan het eind van elke fase presenteren we de resultaten aan de revelante betrokkenen: de bestuurders, het managementteam en medewerkers van HR en communicatie. Zo zorgen we voor gedragen resultaat.

Iris Groot Koerkamp
Lead visual consultant

“De interviews geven gedetailleerd inzicht in de belevingswereld van de doelgroep. Dit geeft ons strategische slagkracht voor het neerzetten van een goed merk. We versterken zo de positieve kanten van het imago van Dijk en Waard en weerleggen verkeerde aannames.” 

Het concept

We bouwen met het concept door op het onderscheidende vermogen van Dijk en Waard als werkgever: bij deze gemeente komt het beste van twee werelden samen. Die samenvoeging leidt tot nóg iets beters. Eén en één is drie. Zo ontstond het idee voor EN-combinaties: schijnbare tegenstellingen die samenkomen in werken bij Dijk en Waard.

Vervolgens bouwen we in de visuele vertaling door op de werkgeversmerkwaarden: Uitdaging, Groei, Mensgericht en Betrouwbaar. Door met kleur en typografie aan te sluiten bij de huisstijl van de gemeente stralen we betrouwbaarheid uit. Met een frisse extra kleur voegen we uitdaging toe. Door fotografie te gebruiken benadrukken we het menselijke en de gestapelde letters staan voor groei. Dit concept vormt de basis voor een werkenbij-website, social-media-templates en verschillende visuele middelen.

Toe aan een nieuwe wervingsstrategie met een sterk werkgeversmerk?

Wij vertellen je graag meer over de waarde van het neerzetten van een sterk werkgeversmerk. Samen bekijken we hoe je dit het beste voor jouw project in kunt zetten.

Meer informatie