Employer branding

Zo trek je de beste kandidaten aan

De arbeidsmarkt is veranderd en bedrijven zijn hard op zoek om medewerkers aan boord te halen. Niet alleen zorgde het coronavirus voor verandering met de komst van hybride werken. Door krapte op de arbeidsmarkt is de vergrijzing toegenomen en daarmee ook openstaande vacatures. Bovendien hebben werkzoekenden meer keuze voor een baan en kunnen zij betere arbeidsomstandigheden eisen. Hoe zorg je er als werkgever voor dat je nieuw talent weet te werven? En vooral te blijven houden. Met Clarify informeren wij jouw doelgroep én zetten we aan tot actie.

Scroll

Hoe val je op als werkgever?

Als information design bureau snappen we dat een merk heldere communicatie nodig heeft. Voor een nieuw (en tegelijkertijd nog onbekend) merk kan het lastig zijn om potentiële werkzoekenden aan te spreken. Juist daarom is een krachtige, onderscheidende en herkenbare wervingsstrategie nodig. Het aanbod is groot en er zijn veel concurrenten. Hoe val je op tussen deze menigte?

Werkzoekenden willen weten wat jouw bedrijf biedt en wat jullie uniek maakt. De huidige generatie zoekt verbinding met een organisatie. Een gedeelde visie en een warme sfeer op de werkvloer zijn belangrijker dan ooit. Bij de zoektocht naar een baan zijn de visie en kernwaarden van belang, maar de uitstraling van een organisatie bepaalt toch voor een groot deel of er interesse is. Bij Clarify weten we de juiste middelen in te zetten om jouw doelgroep aan je te binden.

Wil je 3 tips hoe je het beste kan 'daten' met je medewerkers? Lees het in ons recent gepubliceerde artikel.

Wat is employer branding?

Neem contact op

Employer branding staat voor het bouwen van een sterk werkgeversmerk, door huidige medewerkers te behouden én nieuwe talenten te binden aan je bedrijf. Het is wat jouw bedrijf uniek en onderscheidend maakt ten opzichte van concurrenten.

Een sterke employer branding strategie

Aanpak

Het creëren van een wervingsstrategie begint met het in kaart brengen van de organisatie. Als bedrijf heb je een duidelijk beeld bij wie je bent, maar komt dit ook zo over bij werkzoekenden? Met Clarify helpen wij om een sterk employer brand te bouwen.  

1. Onderzoeksfase

Door met medewerkers in gesprek te gaan stellen wij kritische vragen en koppelen jouw merkwaarden aan concrete handelingen. Zo stellen we vast wie jullie zijn en leren we jullie doelgroep beter begrijpen.

2. Werkgeverspositionering

Vervolgens stellen we een werkgeverspositionering op waarin jullie kernwaarden terugkomen. Deze positionering maakt inzichtelijk waar jullie als bedrijf staan en heen willen.

daten afbeelding

3. Conceptuele vertaalslag

Tijd voor wat creativiteit! Aan de hand van alle inzichten maken we een creatief concept. Hierin verwerken we mogelijke visuele middelen om jullie merk neer te zetten. Uiteindelijk bepalen we hoe en met welke middelen we de doelgroep willen bereiken. 

4. Communicatiestrategie

Werkzoekenden zullen op verschillende manieren hun zoektocht aangaan. Daarom zorgen we dat éénzelfde boodschap verteld wordt op die verschillende kanalen. Zo blijven de on- en offline kanalen zo consistent mogelijk. 

Paul Schilp

Managing partner

"Information design heeft absoluut toegevoegde waarde in employer branding: alles wat we kunnen bij Clarify, komt terug in onze employer branding opdrachten. We zien het ook in onze eigen praktijk: de afgelopen twee jaar hebben we meer en betere sollicitanten aangetrokken én aangenomen!"

Employer branding voorbeelden

Gemeente Dijk en Waard en TMNL stonden voor een complexe uitdaging: een nieuw merk met visuele identiteit ontwikkelen. Aan ons de vraag een strategie te creëren om nieuw talent te werven. 

Begin 2022 is de nieuwe Gemeente Dijk en Waard ontstaan uit de fusie tussen de gemeenten Langedijk en Heerhugowaard. Als onbekende gemeente is het lastig om werkzoekenden te bereiken. Als information design bureau heeft Clarify een sterk en herkenbaar merk neergezet zodat nieuw talent geworven kon worden.  

TMNL is ontstaan uit vijf Nederlandse banken die witwassen en terrorismefinanciering tegengaan. Wij maken complexe informatie duidelijk en met de ingewikkelde dienstverlening van TMNL is heldere communicatie nodig. Daarom kregen wij de opdracht om visuele middelen in te zetten en helderheid te creëren. 

Gemeente Dijk en Waard

Een unieke, eerlijke en effectieve wervingsstrategie voor een nieuwe gemeente

TMNL

Een nieuwe visuele identiteit en middelen voor de strijd tegen financiële criminaliteit

Klaar om jouw ideale werknemer te vinden?

Wij helpen je graag met het samenstellen van een employer brand. Zo kan jij, samen met nieuw talent, ambitieuze plannen realiseren.