NDW

Impact

Binnen het Nationaal Dataportaal Wegverkeer (NDW) werken Nederlandse overheden samen aan het inwinnen, combineren, opslaan en distribueren van mobiliteitsdata. In totaal werken 19 partners samen aan activiteiten die zijn ondergebracht in 3 portfolio’s: Nationaal Dataportaal Wegverkeer, Nationaal Toegangspunt Mobiliteit en Nationaal Wegenbestand. Wij hebben NDW geholpen met een merkstrategie en stijlontwikkeling voor de 3 verschillende portfolio’s alsook de overkoepelende organisatie. Vervolgens hebben we dit doorvertaald naar een veelvoud aan informatiedragers en communicatiemiddelen, van websites en animaties tot corporate presentaties en beursstands.

De vraag

NDW was op zoek naar een merk- en communicatiestrategie die kan meebewegen met de snel veranderende wereld van mobiliteitsmanagement en digitalisering van mobiliteitsdata. Als een van de belangrijkste dataknooppunten moet NDW herkenbaar, vindbaar en betrouwbaar zijn, maar tegelijkertijd zelf continu in ontwikkeling blijven. Hiervoor zochten zij een sterke communicatiepartner die de boodschap simpel en helder kan overbrengen, zonder daarbij de diepere, veelal technische, inhoud te verliezen.

Paul Schilp
Partner

Bij het uitwisselen van mobiliteitsdata is betrouwbaarheid en stabiliteit belangrijk. Tegelijkertijd moet NDW als organisatie kunnen meebewegen met nieuwe technologische ontwikkelingen en maatschappelijke thema’s. We zijn trots dat we dit hebben verenigd in een solide merk- en communicatiestrategie en zo hebben bijgedragen aan een belangrijk thema als verkeersveiligheid.

Mobiliteitsdata is een complex onderwerp om uit te leggen. Vooral omdat er zoveel ketenpartners bij betrokken zijn, van dataleveranciers tot datagebruikers. Door middel van infographics, datavisualisaties en illustraties hebben we deze wereld verhelderd en NDW neergezet als autoriteit op gebied van mobiliteitsdata.

Het proces

We zijn gestart met een duik in de wereld van mobiliteitsdata. Ook hebben we tijd genomen om NDW en de hele partnerketen goed te leren kennen middels co-creatiesessies waarin we alle informatie hebben opgehaald om de merk- en communicatiestrategie mee op te zetten.

Tijdens de doorvertaling naar alle communicatiemiddelen waarbij er vele projecten parallel aan elkaar liepen, was de grootste uitdaging om het hele creatieteam up-to-date te houden van alle gemaakte keuzes zodat er een consistente lijn aan middelen kon ontstaan. Het resultaat is een uniform merk in al zijn uitingen.

We waarderen de vele adviezen die Clarify steeds weer geeft op gebied van onze communicatie. Bijvoorbeeld hoe belangrijk het is om eerst een goede basis aan te leggen via een merk- en communicatiestrategie alvorens communicatiemiddelen te ontwikkelen. Met alles wat we hebben ontwikkeld zijn we nu als organisatie in staat verder op te schalen!

Nadine Bakker - Communicatieadviseur

Ook behoefte aan een goede communicatiestrategie met doorvertaling naar middelen?

Wij denken graag met je mee!

Neem contact op