Je hebt een plan of strategie opgesteld voor je organisatie. Hoe neem je je medewerkers vervolgens mee in deze verandering? En hoe ga je om met weerstand, motivatiegebrek en het kweken van vertrouwen? Dankzij onze visuele aanpak helpen we je je medewerkers te activeren en effectief over veranderingen te communiceren. Op die manier creëer je stapsgewijs draagvlak en heeft je plan een veel grotere slagingskans.
Activeer je verandering
Veranderings-management bij Clarify
Bij Clarify creëren we dagelijks aha-momenten. Met onze aanpak voor veranderingsmanagement zorgen we ervoor dat je medewerkers stap voor stap leren begrijpen wat de verandering inhoudt. Want als ze de voordelen inzien, is de kans veel groter dat ze de verandering omarmen. Hier komen verschillende interventies bij kijken, afhankelijk van de verschillende doelgroepen binnen de organisatie. Door visueel te werk te gaan, brengen we jouw verandering tot leven.
Onderzoek
Eerst verdiepen we ons in jullie boodschap en doelgroep. Door middel van interviews en een live-tekensessie komen we tot de juiste inzichten en brengen zo de communicatiebehoeften in kaart.
Strategie
Op basis van de verzamelde inzichten maken we een strategisch plan in de vorm van een routekaart. Hierin bepalen we welke interventies we gaan inzetten per doelgroep. Het model WWKD staat hierin centraal. Samen stellen we doelen op en verdelen we de verantwoordelijkheden voor het verandertraject.
Concept
We creëren een bijpassend visuele identiteit voor de veranderopgave. Dit zorgt voor herkenning en herhaling en brengt het helemaal tot leven. De uitwerking testen we vervolgens bij de doelgroep.
Ontwerp
Tijd om de interventies te ontwerpen in de herkenbare visuele identiteit. Denk aan een animatie om de verandering te introduceren, een verdiepend spel of een poster bij het koffiezetapparaat.
Verder ontwikkelen
Met het uitrollen van de interventies creëren we stapsgewijs draagvlak bij de doelgroepen. Tussentijds meten we de impact door middel van surveys en interviews. Hierdoor kunnen we het plan bijstellen waar nodig.
Kan dit voor elke verandering?
Of je nu een organisatieverandering wilt doorvoeren, zoals een fusie of reorganisatie, of een nieuwe manier van werken wilt introduceren, het inzetten van strategie-activatie is voor elke verandering relevant. Vooral als je wilt dat je medewerkers een nieuwe visie, strategie of cultuur gaan omarmen.
Amber van der Gulik
Visual consultantJouw verandering ook visueler en succesvoller maken?
Neem contact met ons op en we denken graag met je mee. In de tussentijd kun je meer te weten komen over onze verandermanagement-aanpak bij Cordaan of onze andere artikelen lezen.
Veelgestelde vragen
Strategieactivatie is geschikt voor nieuwe manieren van werken. Denk aan een bedrijfsstrategie, IT transformatie, reorganisatie of proces optimalisatie. Maar bijvoorbeeld ook een verandering binnen de energietransitie of leuke ideeën die nog geen concreet plan hebben voor de uitrol.
Bij Clarify zit een groot creatief team die veel ervaring hebben met het maken van visuele uitingen. Denk hierbij aan een animatie, praatplaat, slide deck of flyer. Andere interventies kunnen bijvoorbeeld kwalitatief onderzoek zijn, een beloning, nieuw handboek of een focusgroep.
We creëren een duidelijke visie waar jullie heen gaan, waarbij empathie voor alle betrokkenen een grote rol speelt. We zijn ons bewust van de obstakels en snappen de angst van verandering. Maar door vooruit te kijken in de impact die jullie veranderopgave heeft, bepalen we hoe we hiermee omgaan. Flexibiliteit is belangrijk, daarom werken we iteratief en leren we onderweg van wat we tegenkomen. Voor de medewerkers moet zowel het begin als het eind duidelijk zijn, daarom zorgen we voor harmonie tussen alle onderdelen.
Uitgelichte cases
Cordaan
Een strategie die tot leven komt