Dat een platform bijdraagt aan concrete doelen was niet altijd een randvoorwaarde om op sociale media actief te worden. Er aanwezig zijn kon het doel op zich zijn. We zien dat er meer discussie ontstaat over die aanwezigheid.
En we zien verschuivingen in kanalen. Allereerst heeft het TikTok-verbod impact gehad. Ook zijn steeds meer ministeries niet meer actief op Facebook, omdat ze het negatieve segment onder hun berichtgeving niet op vinden wegen tegen de voordelen. Tot slot, de aanwezigheid op X, voorheen Twitter, is sinds de overname door Elon Musk ook niet meer vanzelfsprekend.
Instagram en LinkedIn zijn op dit moment minder controversieel, maar hun algoritmes geven prioriteit aan personen ten opzichte van bedrijven. Structurele impact lukt bijna niet meer zonder mediabudget. Terwijl de advertentie- en segmentatiemogelijkheden beperkt zijn door AVG-richtlijnen en veranderingen van de platformen.
Reden te meer om te blijven bouwen aan een ecosysteem waar je zelf controle op hebt, zoals een website, contactdatabase en een actieve SEO-strategie.