Om een service blueprint te maken, verdeel je het diagram in 'zwembanen', die bevatten:
Fysiek bewijs
Alles wat een klant kan zien, horen, ruiken of aanraken hoort in deze baan thuis. Dit is niet beperkt tot etalages en websites, maar omvat ook borden, formulieren, producten, enz.
Emoties van de klant
Hoe voelt je klant zich tijdens het gebruik van de dienst? Probeer alles samen te voegen: wat je ziet, wat de klant doet, en wat er op de voorgrond gebeurt. Probeer hieruit een compleet beeld te schetsen van hun emoties.
Acties van de klant
Wat moet de klant doen om de service op het touchpoint te gebruiken? Als de klant geen actie onderneemt, kan jij niet aan zijn behoeften voldoen.
Acties aan de voorkant
De activiteiten, mensen en fysieke bewijzen die een klant kan waarnemen nadat hij een actie heeft ondernomen.
Acties achter de schermen
Onzichtbare essenties voor service: activiteiten, mensen en fysiek bewijs buiten klantzicht, maar cruciaal voor effectieve servicelevering.
Ondersteunende processen
Alles wat de service ondersteunt zonder uniek te zijn voor de service.
Extra toevoegingen aan het diagram kunnen zijn waar de 'zichtbaarheidslijn' is en de 'lijn van interne interactie'. Van daaruit is het belangrijk om activiteiten aan elkaar te koppelen om een natuurlijke flow voor je service te creëren. Met een in kaart gebrachte blueprint hebben medewerkers en belanghebbenden een referentie om de service te verbeteren door touchpoints te verminderen of nieuwe te creëren. Van hieruit verbinden we ons met UX om een nieuw touchpoint te ontwerpen dat voldoet aan de behoeften van je klanten en de service verbetert, gebaseerd op de blueprint.