Inspiratie
5 min leestijd

Zou jouw ideale medewerker met je (blijven) daten?

Paul Schilp

Managing partner

Hoe ga je als werkgever boven dat maaiveld uitkomen? Door je beste beentje voor te zetten, maar niet door je beter of anders voor te doen dan je bent. Vergelijk employer branding met het datingleven: hoe zie je er uit op de foto’s (swipe left!) en hoe ben je in het echt (don’t be a catfish!). Daten is net als jezelf presenteren als werkgever: best eng, maar noodzakelijk als je leuke mensen wil ontmoeten.

Aandacht voor employer branding toegenomen

Employer branding is een belangrijk thema binnen veel organisaties. Een sterk werkgeversmerk maakt tegenwoordig zelfs vaak onderdeel uit van de strategie. Goede werknemers zijn het nieuwe goud. Organisaties gaan daarom tot het uiterste om hen aan boord te halen én te houden.

In de afgelopen jaren kunnen twee belangrijke ontwikkelingen die toegenomen aandacht voor employer branding verklaren. Allereerst zijn we door corona meer hybride gaan werken en is de band met een werkgever meer centraal komen te staan. Werkgevers moeten meer hun best doen om werknemers op afstand te blijven binden. Daarnaast is door krapte op de arbeidsmarkt de concurrentie voor goede mensen sterk toegenomen. Met de verdere vergrijzing van de beroepsbevolking verwachten we niet dat de krapte op lange termijn afneemt.

Hoe zie je eruit ‘op de foto’s’?

Je hebt maar één kans op een eerste indruk. Wat straal je uit aan (potentiële) kandidaten? Dat wordt bepaald door je werkgeversmerk en de unieke waardepropositie voor je kandidaat. Het merk en je propositie beginnen natuurlijk bij je kernwaarden en cultuur.

Meer dan 50% van het wereldwijde werknemerspotentieel bestaat uit millennials en GenZ. In 2030 zal dat zelfs 75% zijn. In Nederland wil deze generatie werken voor organisaties waar ze een connectie mee voelen en hun visie mee delen. Ze willen, kortom, impact maken in een organisatie die impact maakt. De connectie met een werkgever moet voelen als een warme jas, als vriendschap.

Een werkgeversmerk gaat om het definiëren wat voor vriend je wil zijn en je waardepropositie over welke mensen je daarmee wil aantrekken. Wat heb je te bieden als werkgever? Wat onderscheidt jou van je concurrenten?

Het mag geen verrassing zijn dat – net als in het datingleven – de aandacht vaak uit gaat naar het merk, het uiterlijk van het bedrijf. Dat uit zich al snel in hippe testimonial-video’s en strakke, goed geregisseerde arbeidsmarktcampagnes Belangrijk, natuurlijk. Het oog wil ook wat! Maar er is meer.

Hoe ben je ‘in het echt’?

Wat fijn als je een superstrakke uitstraling hebt en kandidaten je makkelijk weten te vinden! Je zult wel veel dates kunnen regelen als werkgever. Maar, blijf je ook hangen? Ben je in het echt wel hetzelfde als dat wat je uitstraalt?

Dit is waar het vaak mis gaat omdat werkgevers hier te weinig oog voor hebben. De reis van de kandidaat moet vanaf het eerste contact aansluiten bij wie je wil zijn. Hoe je als werkgever wordt ervaren moet immers niet afhangen van toevalligheden of persoonlijkheden, maar op verschillende momenten in de tijd en het proces, voor iedereen hetzelfde voelen. Dat betekent ook dat de online en offline communicatie on par moet zijn. De kandidaat kiest het kanaal en wat hij of zij wil weten. Contact met de office manager moet hetzelfde aanvoelen als met HR of een willekeurige andere collega in de organisatie.

Information design gaat niet alleen over hoe je er uit ziet, maar ook over wie je bent

Veel organisaties blijven dus hangen bij het mooie plaatje en zetten een ‘mooi merk’ neer voor (potentiële) kandidaten.

Met information design kunnen organisaties echter voorbij dit plaatje kijken en focussen op de mensen, processen en systemen die erachter zitten. Goed design kan juist helpen bij het optimaal inrichten en vormgeven van de kandidaatreis. Wat zijn de belangrijkste contactmomenten in zo’n reis? Op welke momenten moet je scoren als werkgever? Van interactief online contact, tot het tekenen van een visueel contract en het presenteren van de missie, waarden en strategie.

Datingtips voor werkgevers

1. Investeer in wat je wil uitstralen als werkgever

Employer branding hoeft geen alomvattend mega design project te zijn: begin klein. De kern is: what you see is what you get. Zorg ervoor dat je website, video’s over je bedrijf kloppen met wie je bent als werkgever. Dit begint al dat de communicatie met de kandidaat on brand is, in hoe het er uit ziet, maar ook in tone of voice. Het aanbod dat je stuurt? Kan maar beter in een goed vormgegeven deck staan. Een lang en juridisch arbeidscontract? Waarom maak je er niet een helder en aantrekkelijk visueel contract van!

2. Start met de analyse van de huidige kandidaat reis en kijk waar je winst kan behalen

Hoe komen kandidaten nu bij je binnen en welke contactmomenten zijn er met hen? Zijn er opvallende momenten waarop kandidaten afhaken of waar je als werkgever zelf vaak stopt? Belangrijk is om in deze fase recent aangenomen medewerkers goed uit te vragen. Je wilt toch weten hoe je in de markt ligt!

En houd deze reis nu eens naast je kernwaarden, waar kan je dan winst behalen? Stel je hebt “samenwerken” als kernwaarde, maar in je aannameproces merken kandidaten dat de collega’s aan werkgeverszijde niet communiceren: dat wringt.

3. Neem al je medewerkers mee in de employer branding

En maak het dus niet alleen een feestje van de hiring managers. Kandidaten kijken naar de mensen met wie ze gaan werken in de praktijk. Maak bijvoorbeeld een meeloopdag als onderdeel van de procedure. Veel organisaties laten wel assessments doen, maar een meeloopdag is echt de beste manier om met elkaar te scharrelen.

Tot slot: een medewerker die op de hoogte is van je employer branding is je beste ambassadeur. Investeer daar in en je hebt wellicht geen dure externe recruiter meer nodig.

Klaar om jouw ideale werknemer te vinden?

Wij helpen je graag met het samenstellen van een employer brand. Zo kan jij, samen met nieuw talent, ambitieuze plannen realiseren. 

Zo trek je de beste kandidaten aan