Je hebt maar één kans op een eerste indruk. Wat straal je uit aan (potentiële) kandidaten? Dat wordt bepaald door je werkgeversmerk en de unieke waardepropositie voor je kandidaat. Het merk en je propositie beginnen natuurlijk bij je kernwaarden en cultuur.
Meer dan 50% van het wereldwijde werknemerspotentieel bestaat uit millennials en GenZ. In 2030 zal dat zelfs 75% zijn. In Nederland wil deze generatie werken voor organisaties waar ze een connectie mee voelen en hun visie mee delen. Ze willen, kortom, impact maken in een organisatie die impact maakt. De connectie met een werkgever moet voelen als een warme jas, als vriendschap.
Een werkgeversmerk gaat om het definiëren wat voor vriend je wil zijn en je waardepropositie over welke mensen je daarmee wil aantrekken. Wat heb je te bieden als werkgever? Wat onderscheidt jou van je concurrenten?
Het mag geen verrassing zijn dat – net als in het datingleven – de aandacht vaak uit gaat naar het merk, het uiterlijk van het bedrijf. Dat uit zich al snel in hippe testimonial-video’s en strakke, goed geregisseerde arbeidsmarktcampagnes Belangrijk, natuurlijk. Het oog wil ook wat! Maar er is meer.