Inspiratie
7 min leestijd

Scrollstory: scrollend je verhaal vertellen

Lienke Raben

Creative director

Scrollytelling: een term die je misschien doet glimlachen. En het klinkt wellicht als een modewoord, maar het is een techniek die verhalen tot leven brengt. In dit artikel gaan we dieper in op deze mix van scrollen en storytelling. Ontdek waarom het meer is dan een trend en hoe het kan bijdragen aan het overbrengen van jouw boodschap. Aan het einde geven we je enkele inspirerende voorbeelden van scrollstories die bewijzen dat jouw boodschap niet alleen verteld, maar ook ervaren kan worden.

Waarom scrollstories?

Als we een verhaal willen (laten) vertellen denken we vaak aan tekst. Of visueler: misschien wel een stripverhaal, een film of animatie. Maar je doelgroep scrollend het verhaal laten ervaren, kan een verrassend en vernieuwend alternatief zijn. Of je nu een proces moet uitleggen, inzicht wilt bieden of een merkverhaal wilt vertellen. In verschillende situaties is een scrollstory handig. In vier punten leggen wij uit wat de voordelen van een scrollstory zijn. 

Scroll handje

1. Uitnodigend

In een scrollstory kun je verschillende media combineren om je verhaal te vertellen. Denk aan stukjes audio, video, (bewegende) illustraties, grafieken... Een verhaal rijk aan beeld trekt je doelgroep mee en houdt ze in spanning voor het volgende onderdeel. Zo laat je je doelgroep echt deelnemen aan het verhaal. In uitgebreidere scrollstories kun je ook andere vormen van interactie toevoegen: klikken, slepen, stemmen, een vraag invullen... Alles is mogelijk.

2. Gebruiksvriendelijk

Structuur vinden in een document of film met veel informatie kan best lastig zijn. Scrollstories zijn gebruiksvriendelijk: visuele hoofdlijnen verschijnen eerst. En je kiest zelf waar je verdieping zoekt. Even de tijd nemen om iets te laten bezinken? Dan stop je gewoon even, of scroll je een stukje terug. Scrollen is een van de makkelijkste en toegankelijkste gebruikersinteracties en kun je overal doen. Nou ja, bijna overal dan.

  

3. Meetbaar

Een scrollstory is online. Een groot voordeel omdat je data kunt verzamelen: bezoekersaantallen, scrollgedrag, en meest geklikte informatie. Doelgroepanalyses helpen bij het opstellen van nieuwe (communicatie)plannen voor organisaties. Interactieve elementen maken het eenvoudig om informatie op te halen of een call-to-action toe te voegen voor direct contact.

4. Duurzaam

Je film is gedeeld of je boekwerk is naar de drukker. Dat is het dan, zwart op wit, definitief. Een scrollverhaal hoeft niet zo definitief te zijn. Je zet de structuur voor het geheel op. Bepaalt wat er in je minimal viable product (je eerste minimale versie) verteld moet worden, maar kunt later informatie wijzigen of aanvullen. Dat maakt het bovendien een duurzaam alternatief.

Wanneer scrollstories inzetten?

Wij begrijpen dat een scrollverhaal een goed middel kan zijn om verhalen te vertellen. Of je nu een specifiek onderwerp moet toelichten of een merkverhaal wilt vertellen, scrollstories zijn een effectief middel om lezers mee te nemen. Met deze inspirerende voorbeelden van scrollstories breng je jouw verhaal tot leven. 

Een duidelijk afgebakend onderwerp uitleggen

Scrollverhalen lenen zich uitermate goed voor het uitleggen van een specifiek onderwerp of thema. In een chronologisch verhaal kun je de kijker van A tot Z meenemen en je informatie behapbaar aanbieden. Hoe specifieker hoe beter. Denk bijvoorbeeld aan 'de stikstofcrisis verduidelijkt' of 'wat gebeurt er bij een zonsverduistering'? Echt information design dus.

Een goed voorbeeld is deze website van de New York Times over de hoogste gebouwen in New York city. Via horizontale scroll, beweeg je langs de skyline van de stad en ontdek je meer over de hoogte van de hoogste skyscrapers.

Een voorbeeld dichter bij huis, gepubliceerd door de NOS, gaat over het fenomeen van flitsbezorging. Ineens waren ze overal, maar hoe kunnen flitsbezorgservices bestaan? Door zelf boodschappen te doen, leer je al scrollend over de verleiding, dark stores en het verdienmodel. 

Inzicht bieden in een tijdlijn

Scrollytelling werkt uitstekend voor tijdlijnen en chronologische verhalen. Van lange geschiedenisverhalen ('100 jaar ... in beeld') tot een specifieke periode ('het verloop van covid19 in Nederland'). Hoogte- (en diepte-) punten wisselen elkaar af en zorgen samen voor een globaal overzicht.

Je scrollt bijvoorbeeld zo door de tijd heen in dit BBC scrollverhaal over het spoornetwerk in Kazachstan. Wat handig is, is dat de tijdlijn altijd in beeld blijft, waardoor je door te klikken ook makkelijk terug of vooruit in de tijd kunt. 

Ook Google heeft haar geschiedenis in kaart gebracht middels een scrollverhaal. In tegenstelling tot die van de BBC, scroll je hier horizontaal door de tijd heen. Je volgt een vloeiende lijn met daarop benoemenswaardige hoogtepunten van Google. Google heeft hier nog een verdiepende laag aan toegevoegd. Soms kun je doorklikken en zoom je visueel even in om meer te lezen. Je kunt altijd weer makkelijk terug naar het overzicht met de uitzoomknop.

Processen uitleggen

Ook bij processen is er sprake van een zekere volgorde. Processen kun je heel gebruiksvriendelijk overbrengen. Je kunt de kijker houvast bieden door bijvoorbeeld alle processtappen te allen tijde in beeld te houden. Zo weet je altijd waar je je bevindt in het grotere geheel. Denk bijvoorbeeld aan processen als hoe ziet het strafrechtproces eruit voor een slachtoffer van een misdrijf?’ of ‘hoe komt een aardappel uiteindelijk op je bord terecht?’. Er komen vaak verschillende partijen aan bod in zo’n proces. Een scrollverhaal heeft als voordeel dat je naar hen kunt linken voor meer informatie.

Op deze website heeft Hanwag alle stappen uiteengezet voor het maken van een wandelschoen. Met een duidelijke proceslijn onderin, zie je altijd waar je bent. Elke nieuwe stap, start met een duidelijk afwijkend beeld en ook een afwijkende scrollrichting. Je zakt even naar beneden als je bij een nieuw hoofdstuk bent, alvorens weer horizontaal verder te bewegen.

Een ander goed voorbeeld is van Wacomet waar het proces van het ontzilten van water wordt uitgelegd. Je ziet hier duidelijk dat scroll niet altijd ingezet hoeft te worden voor een horizontale of verticale beweging. Een scrollbeweging kan ook een beweging van een illustratie in gang zetten zoals hier, waar de moleculen zich verplaatsen.

Je product- of merkverhaal vertellen

Een voorbeeld dat misschien niet meteen onder information design wordt geschaard. Dat komt omdat het hier in mindere mate gaat om 'harde' informatie: feiten en cijfers, maar om 'zachte' informatie: ervaring en percepties. Toch gaat het hier net zo goed om het overbrengen van een boodschap. Een goed merk heeft een goed verhaal. Een scrollverhaal kan je helpen dat verhaal visueel te vertellen en er echt een ervaring van te maken. Door zelf te interacteren beleef je het nog meer dan slechts het bekijken van bijvoorbeeld een brandvideo of het lezen van een brandbook.

Een sfeervol illustratief voorbeeld is deze van Belarosa chalets om mensen in de stemming te krijgen een huisje te boeken. Dit scrollverhaal is een en al sfeer en bevat weinig harde informatie over de huisjes, en toch brengt het een duidelijke boodschap over.

Apple is ook bekend met scrollverhalen. 3D-iphones vliegen je om de oren in deze iPhone-15 Pro one-pager. De pagina bevat zeker informatie, maar is duidelijk bedoeld om je ter verleiden. 

Jaarverslagen en impact reports publiceren

Wellicht wat veel informatie in een scrollverhaal? Dat hoeft niet zo te zijn. De hoofdlijnen kun je uiteenzetten in een scrollverhaal, de diepere informatie kun je naar doornavigeren. Een ander leuk idee is een visuele samenvatting van je jaarverslag in een scrollverhaal. Dat maakt mensen enthousiast om dieper in dat jaarverslag in te duiken en doen ze dit niet, dan hebben ze in ieder geval de belangrijkste informatie tot zich genomen.

Mailchimp heeft dit laatste goed gedaan, door een poppetje dat letterlijk door het jaar van Mailchimp heen wandelt en zo langs alle hoogtepunten komt. Het personage dient ook als verteller. Soms verschijnt er een tekstwolk waarin meer informatie wordt gegeven. Helaas staat dit scrollverhaall niet meer online, maar het filmpje maakt veel duidelijk.

Wil je jaarverslagen op een vernieuwde manier presenteren? Breng jouw verhaal tot leven met verrassende grafieken, kleurrijke infographics en interactieve visuals. Lees meer over interactieve jaarverslagen in ons artikel. 

Aan de slag met een scrollverhaal?

Heb je een boodschap te vertellen en wil je dat een keer op een andere manier doen? Wij denken graag met je mee!

Neem contact op