Inspiratie
4 min leestijd

5 redenen voor een interactief jaarverslag

Lienke Raben

Creative director

Laatste maand van het jaar? Tijd om terug te blikken: wat heeft dit jaar ons als organisatie of bedrijf gebracht? Wat voor resultaten hebben we behaald? Jaarverslagen kun je zien als formaliteit. Het moet nu eenmaal gemaakt worden, maar weinig mensen lezen ‘m echt door.

Je kunt het óók zien als moment om met je medewerkers, klanten en netwerk terug te blikken en misschien zelfs wel successen te vieren. Of alvast even vooruit te kijken naar het volgende jaar. Juist gebruik maken van deze kansen die een jaarverslag biedt, kan goed in een interactieve vorm. Want wie zit er nu te wachten op een financieel jaarverslag van 50 kantjes tekst met hier en daar een verdwaald plaatje of een droge grafiek? Wij geven 5 redenen om voor een online, interactief jaarverslag te gaan, plus een aantal inspirerende voorbeelden.

1. Laat je doelgroep zelf navigeren

Begin met een visuele samenvatting of inhoudsopgave en laat lezers zelf kiezen hoe diep ze de informatie willen verkennen. Zo worden ze niet gelijk afgeschrikt door een dik uitziend verslag, maar geef je de optie voor het uitgebreide rapport als download.

2. Data helder én interactief presenteren

Grafieken en datavisualisatie kunnen helderder en interactief gepresenteerd worden. Je doelgroep kan ‘spelen’ met de informatie door data bijvoorbeeld aan en uit te zetten. Zo is het niet alleen duidelijker, maar ook leuker.

3. Het visitekaartje voor je bedrijf

Een compleet jaarrapport deel je misschien niet zo snel met je netwerk. Maar als het leuk is om te exploreren, is het een goede manier om een indruk achter te laten én informatie te delen.

Visualisatie van een poppetje dat een map vasthoudt met een papiertje voor een interactief jaarverslag.

4. Gebruik verschillende soorten media

Van video’s en foto’s tot audiofragmenten en (interactieve) grafieken, het is allemaal mogelijk. Dit maakt je jaarverslag levendig, dynamisch én leuk om te exploreren.

5. Eén keer investeren, jarenlang plezier

Volgend jaar kun je weer hetzelfde format gebruiken maar alleen de content aanpassen. De volgende keer is het dus een minder grote investering.

Jaarverslag voorbeeld

Wij begrijpen dat een jaarverslag een goed middel kan zijn om niet alleen terug te blikken op resultaten, maar ook om je verhaal te vertellen op een boeiende manier. Daarom hebben we een aantal inspirerende voorbeelden verzameld die laten zien hoe jaarverslagen kunnen transformeren van droge rapporten naar visueel aantrekkelijke documenten. Met deze ideeën breng je jouw eigen jaarverslag tot leven. 

Scrollable journey - Mailchimp

Volg een vrolijk geïllustreerd personage op een reis langs alle highlights van Mailchimp van dat jaar. Een beetje te speels? Stel je een wat zakelijkere stijl voor en misschien een simpele stip of icoon, en je hebt een minimalistischere reis.

Een bont jaaroverzicht in flipcards - Cordaan

Heb je niet per se een chronologisch verhaal maar een mooi overzicht van alle hoogtepunten in verschillende thema’s? Denk eens aan flipcards. Elk hoogtepunt op een kaartje. Verder lezen? Draai het kaartje om voor meer informatie en link direct door naar je website waar je meer kunt lezen.

Bekijk het jaaroverzicht hier

Een ideeënrapport - WeTransfer

Dit rapport is kort en bondig door alleen de hoofdstukken in grote titels te introduceren. Daarna kun je dieper in gaan op de verschillende onderwerpen. Of je nu alleen de hoogtepunten wilt weten of een nieuwsgierige lezer bent, het kan allebei. Daarnaast is er een duidelijke call to action op het einde om het hele rapport te downloaden. Op deze manier fungeert de webversie als een aantrekkelijke teaser.

Bekijk het rapport van WeTransfer hier

Horizontale krant - Public Rights Project

Een mooie combinatie van tekst, beeld en data waar je horizontaal doorheen scrollt. Het menu op links zorgt voor een fijn overzicht van de hoofdstukken. Dit jaarrapport maakt veel gebruik van interactiviteit door het toevoegen van een YouTube video en audiofragment.

Bekijk de horizontale krant hier

De visuele wereld van tech - State of European Tech

Eén duidelijke visuele start waar de hoofdstukken geïntroduceerd worden. Daarna kun je dieper in op de verschillende onderwerpen en wordt het tekstueler. Geschikt voor zowel iemand die alleen de highlights wil weten als voor een zeer geïnteresseerde lezer. Grafieken en data zijn bovendien interactief, te downloaden en deelbaar.

Bekijk de visuele wereld van tech hier

Horizontale krant - Amway for future

Horizontaal is je hoofdverhaal, verticaal ga je de diepte in: interessant voor de algemene lezer én de meer geïnteresseerde lezer. Het menu blijft altijd zichtbaar om makkelijk te navigeren en te weten waar je bent.

Bekijk de horizontale krant hier

Wil je een jaarverslag laten maken?

Als information design bureau weten we als geen ander dat informatie duidelijk, maar ook visueel aantrekkelijk moet zijn. Een financieel verslag met jaarcijfers daarentegen kan overkomen als eentonige materie. Daarom maken we bij Clarify een overzichtelijk feestje van jullie jaar.