Animatie
4 min leestijd

Ontmoet de campagnevogel: filmster met een missie

Paul Goos

Illustrator

Voor BKB en Vogelbescherming Nederland hebben we onze creatieve vleugels uitgeslagen. We zijn aan de slag gegaan met het ontwikkelen van korte animatiefilms met een vogel in de hoofdrol: de campagnevogel. Deze animaties zijn inmiddels miljoenen keren bekeken op Instagram, LinkedIn en Facebook. In dit blog nemen we je mee achter de schermen van het ontstaan van de campagnevogel, de ontwikkeling van de animaties en andere communicatiemiddelen. 

De briefing

De campagnevogel is zonder twijfel de ster van de show. Tijdens het ontwerpproces lag de focus vooral op het uiterlijk en de persoonlijkheid van deze gevederde vriend. We wilden een volwassen en serieuze uitstraling creëren zonder kinderlijk over te komen, maar wel speels en vriendelijk, en met menselijke mimiek.

Werkelijk vs. fantasierijk

Hoe creëer je een speelse visuele stijl die toch serieus is? We hebben onszelf en de opdrachtgever uitgedaagd door verschillende vogelschetsen te maken en deze op een spectrum te plaatsen tussen 'werkelijk' en 'fantasierijk'.

De 'werkelijke' richting behoudt de vogel in zijn natuurlijke vorm, met zo min mogelijk menselijke eigenschappen. Dit resulteert in een neutrale en ingetogen uitstraling. De 'fantasierijke' richting daarentegen geeft de vogel meer menselijke eigenschappen en gedragingen. Dit zorgt voor een vriendelijkere en warmere sfeer.

De opdrachtgever koos voor de 'fantasierijke' richting, omdat deze beter aansluit bij het idee van een vertellende vogelfiguur. Deze richting bood ons meer creatieve vrijheid om een unieke en expressieve mascotte te ontwikkelen.

We hebben geëxperimenteerd met de vorm van de ogen, kleuren en details. Uiteindelijk kreeg de campagnevogel een eenvoudige, grafische vorm die herkenbaar en modern oogt. De natuur en omgeving spelen ook een belangrijke rol in het verhaal. We hebben de volgende zelf vastgestelde ontwerpregels toegepast:

  • Grafische en eenvoudige basisvormen
  • Organische vormen die de grafische vormen doorbreken
  • Lijntjes voor detail en definitie
  • Sterk scherptediepte-effect wat hint naar vogelfotografie met een telelens
Slimme aanpak voor verschillende formaten

We bedachten een slim trucje om verschillende formaten te kunnen leveren voor alle platforms (staand, liggend en vierkant): we ontwierpen al het beeldmateriaal in een 'plusvorm'. Deze plusvorm ontstaat als je alle drie beeldverhoudingen op elkaar legt. De focus van elk shot is altijd in het midden te zien. Dit zorgt ervoor dat de oorspronkelijke visie op het shot in elk formaat behouden blijft. Op deze manier hoefden we elk shot slechts één keer te ontwerpen en animeren en kunnen we met één druk op de knop drie formaten uitdraaien.

Het animatieavontuur van de campagnevogel

Met een team van animators hebben we de campagnevogel tot leven gebracht. In dit stadium besloten we hoe de vogel zich zou gedragen, en lieten we zijn unieke persoonlijkheid doorschijnen in zijn bewegingen. Hoewel hij er schattig uitziet, mag hij ook een tikkeltje brutaal zijn. Dit is bijvoorbeeld te zien in de manier waarop hij aan het oor trekt van een zwevende kiezer.

We hebben er alles aan gedaan om de vogel een heldere mimiek te geven. Zijn lichaamstaal speelde hierbij een cruciale rol. Wanneer hij praat, komt zijn hele lichaam in beweging. Vleugelslagen werden ingezet om extra nadruk te leggen op bepaalde woorden.

Ook hebben we de omgeving tot leven laten komen door hier beweging toe te voegen. De shots zijn kort, dus het is belangrijk om niet teveel omgevingsbeweging te creëren. Zo blijft de kijker haar aandacht op de vogel richten.

Ga naar onze case over de Vogelbescherming

Meer dan alleen animatie

De middelen met de campagnevogel in de hoofdrol beperkte zich niet alleen tot animaties. We ontwikkelden ook posters, een infographic en een e-mail header, voor optimaal bereik.

Meer weten over animatie?

Wij leggen er graag meer over uit en bekijken samen hoe je dit het beste voor jouw project in kunt zetten.

Neem contact op