Visual consultancy
4 min leestijd

Information design voor duurzaamheidscommunicatie

Clara Pietrek

Projectmanager

Vrijwel ieder bedrijf is momenteel op een manier bezig met duurzaamheid. Niet zo gek, aangezien de noodzaak om onze planeet te beschermen dagelijks urgenter wordt. Dus nemen veel bedrijven maatregelen om duurzamer te werken en zo hun milieu-impact te verkleinen. En die duurzame ambities, inspanningen en successen zijn natuurlijk mooie onderwerpen om te delen met het publiek. Daar ligt een uitdaging, want duurzaamheid is een complex en gevoelig onderwerp, waarbij beschuldigingen van greenwashing (soms meer dan terecht) op de loer liggen. Maar als je het goed aanpakt, kan duurzaamheidscommunicatie veel opleveren.

Goed voor de planeet én je bedrijf

Consumenten hechten steeds meer waarde aan merken en organisaties die werk maken van duurzaamheid. Zeker als deze bereid zijn om risico’s te nemen en opofferingen te doen om hun milieu-impact te minimaliseren. Hetzelfde geldt voor beleggers. Die zijn meer en meer op zoek naar langetermijnrendement in plaats van successen op de korte termijn. En ook werkzoekenden vinden het belangrijk dat een bedrijf milieubewust is. Logisch dus dat je als bedrijf vol trots wil delen op welke manier jij bewuster en eerlijker werkt. Als je goed communiceert over duurzame initiatieven versterk je jouw merk. Geen wonder dat communicatie over duurzaamheid zo populair is geworden. We hebben de afgelopen jaren een stortvloed aan white papers, speciale landingspagina’s, verslagen en socialmediacampagnes over ons heen gekregen. Content over duurzaamheid vult onze Instagram-feeds en impact-rapporten zijn niet meer weg te denken van LinkedIn. Logo’s en huisstijlen krijgen ineens groene accenten. Duurzaamheid is een marketingstrategie geworden.

Greenwashing voorkomen

Tegelijkertijd worden steeds meer bedrijven erop aangesproken als ze een té groen beeld proberen te schetsen van zichzelf. Doe je je duurzamer voor dan je eigenlijk bent, dan ligt een beschuldiging van greenwashing op de loer. Alleen een groen logo zegt immers weinig over hoe je je écht inzet voor het milieu. Een interessante uitdaging. Want hoe kunnen organisaties die daadwerkelijk bijdragen aan positieve verandering goed communiceren over hun inspanningen en initiatieven, zonder beschuldigd te worden van greenwashing? Simpel, wees eerlijk en transparant. Een degelijke onderbouwing met feiten en cijfers is daarbij essentieel. Vanzelfsprekend natuurlijk als je een lijvig rapport schrijft. Maar een grote hoeveelheid data en complexe grafieken leiden niet automatisch tot een effectieve boodschap. Zeker niet met onze korte aandachtspanne.

In 3 stappen naar effectieve communicatie

Dit is waar information design om de hoek komt kijken. Door feiten en data te vertalen naar heldere visuele verhalen, creëer je content die mensen aanzet tot actie. Zo kan information design de ontbrekende sleutel zijn om de duurzame stappen van een organisatie goed te communiceren. Hoe je dat aanpakt? In deze drie stappen:

1. Bepaal de boodschap

Bij communiceren over duurzaamheid is niet alleen een compacte kernboodschap van belang. Zorg vooral ook dat je boodschap geen vertekend beeld geeft. Duurzaamheid kan complex zijn, dus denk goed na over het beeld dat je schetst om greenwashing te voorkomen. Uiteindelijk kun je beter open en transparant zijn over tekortkomingen dan dat je ze probeert te verhullen.

2. Versimpel complexe data

Voor een geloofwaardige boodschap is goed onderbouwd bewijs met de juiste data essentieel. Datavisualisaties kunnen helpen om die cijfers toegankelijker te maken voor een breder publiek. Duidelijke grafieken en interactieve kaarten maken droge spreadsheets begrijpelijker én boeiender. En daardoor voelen mensen zich meer geneigd om in actie te komen.

3. Creëer aantrekkelijke content

Met je eerlijke verhaal en duidelijke datavisualisaties wil je natuurlijk de aandacht trekken. Aantrekkelijke visuele middelen zijn dan onmisbaar. Hiermee bereik je niet alleen je doelgroep beter, je versterkt zo ook het grotere verhaal van je organisatie. Of je dat verhaal nu vertelt via je website, social media of nieuwsbrieven.

Wat wij kunnen betekenen

Met Clarify kunnen we helpen bij iedere stap. Eerst bij het bepalen van de kern van het verhaal. Hierbij werken onze visual consultants aan de kernboodschap met behulp van visual thinking-methodes en in co-creatie met jou als klant. Zo ontwikkelen ze een boodschap die to-the-point is, blijft hangen bij de doelgroep en eerlijk is. Vervolgens vertalen onze designers die boodschap naar visuele middelen voor elk mogelijk medium. Van thematische websites en interactieve datavisualisaties tot uitleganimaties en praatplaten. Benieuwd hoe dat eruit kan zien? Bekijk onderstaande cases!