Inspiratie
3 min leestijd

3 AI leerpunten van Women in Tech

Vivien Kinnear

Digital consultant

Tijdens ons bezoek aan de Women in Tech-conferentie was het tijd om de laatste trends in de wereld van technologie op te snuiven, zodat we onze klanten in de toekomst van nog beter advies kunnen voorzien. Zoals bij elke techconferentie was AI hét onderwerp. Hoewel veel grote bedrijven zoals Atlassian, Rabobank en IKEA allemaal in de startblokken staan, bleken er nog weinig echte cases om van te leren. In dit artikel vertellen we de 3 belangrijkste leerpunten van de conferentie.

1. Begin nu

Er zijn maar weinig mensen die experts zijn en hoe eerder je begint, hoe beter je bent toegerust voor toekomstige zaken. AI is er en zal enorme veranderingen teweegbrengen in hoe mensen consumeren, werken en leven. In 2023 ging meer dan 25% van alle investeringen in Amerikaanse startups naar AI-gerelateerde bedrijven, toen Chat GPT 3.5 nog de nieuwste versie was.

Het implementeren van AI vereist nadenken en bewustzijn. Je kunt AI niet zomaar inzetten op onderdelen van je proces waar je vaardigheden en mensen mist, je moet begrijpen wat AI kan doen en waar de waarde ervan past bij je team. Bij Clarify hebben we vastgesteld dat het onze creativiteit kan verbreden, door meer ideeën te bieden tijdens brainstormsessies en ons te helpen om verrassendere, betere concepten te bedenken.

2. En als je begint, begin dan met een beleid

Dit was onze belangrijkste conclusie van de conferentie. Gewapend met dit stukje informatie keerden we terug naar ons eigen team met een to-do. Hoewel er een erkenning was dat het wellicht een goed idee was om een beleid op te stellen, werden er ook vragen gesteld als: Waarom precies? Weer een gedragscode? Moeten we niet eerst eens gaan experimenteren?

We besloten eerst uitvoerig met onze teams te praten: Wanneer gebruik je AI? En waarom? We merkten dat mensen zich vaak schuldig voelen als ze het gebruiken. Ze hebben het gevoel dat ze valsspelen, iets verkeerd doen en dat het wellicht problemen kan veroorzaken tijdens projecten. En dan hebben we het nog niet eens over het grijze gebied met klanten. Wat kunnen en verwachten die van ons? Wij zien het als een betere besteding van onze tijd, wat betekent dat klanten nóg meer uit ons team en onze creativiteit kunnen halen. Maar weten ze dat we het gebruiken? Moeten we het ze vertellen? Ons beleid komt binnenkort.

3. AI heeft een prijs, en dat is het milieu

Niets is zo goed als het lijkt en met AI komt dat in de vorm van de enorme CO2-productie. Carbontracker schat dat het slechts 1 keer trainen van GPT-3 evenveel stroom kost als 126 huishoudens in Denemarken per jaar, of evenveel als naar de maan en terug rijden. Als je het gaat gebruiken, begrijp dan de waarde ervan terwijl je rekening houdt met de impact ervan.

Lees verder:
AI Index: State of AI in 13 Charts
GPT-3 Carbon Footprint Estimate

Ook versnellen met AI?

Wij geven graag een AI masterclass om samen kansen te ontdekken voor jouw bedrijf.

Neem contact op