Zwitserleven

Impact

Of je pensioen nog ver weg is of dichtbij, het is voor iedereen een belangrijk onderwerp. En soms ook onnodig ingewikkeld. Voor Zwitserleven ontwikkelden we animaties, infographics en andere visuele middelen die informatie over pensioenen helder én aantrekkelijk overbrengen. Zo maken we pensioenen begrijpelijk voor jong en oud.

De klant

Zwitserleven is al meer dan 100 jaar actief in Nederland. In 1983 lanceerden zij hun campagne rondom “Het Zwitserleven Gevoel”. Het onbezorgde gevoel dat je jouw inkomen voor later goed hebt geregeld. De uitdrukking is inmiddels een begrip. Door veranderingen in de maatschappij en rondom pensioenen heeft dat begrip een nieuwe invulling gekregen. Hierdoor is het merk Zwitserleven volop in ontwikkeling.

Bij Zwitserleven willen we pensioenen begrijpelijk maken voor iedereen. We zochten daarom een partner om onze rebranding te vertalen naar animaties. Bij Clarify vonden we precies wat we zochten. Ze onderscheiden zich niet alleen door hun mooie werk, maar ook door mee te denken met wát we willen vertellen. Daarnaast zijn hun processen helder, duidelijk én overzichtelijk. Net als het eindresultaat.

Paul Pilon, Creative Lead Zwitserleven

De vraag

Zwitserleven wil graag toegankelijke informatie over pensioenen bieden. Aan iedereen, ook aan mensen die geen deelnemer zijn. Ze klopten daarom in eerste instantie bij ons aan voor zes korte uitleganimaties. Door de informatie op te splitsen in behapbare stukjes willen ze mensen gedoseerd informatie aanbieden. Hiervoor wilden ze een heldere tone-of-voice en een visuele stijl die aansluit op hun vernieuwde huisstijl. Gedurende onze samenwerking breidde de vraag verder uit naar andere visuele middelen.

Het beeldconcept

Iedere animatie begint met een ‘pensioenbeeld’. We blijven weg van verre reizen en dromen van luxe, maar kiezen voor beelden die dichterbij de doelgroep staan. De cirkel gebruiken we telkens als terugkerende basisvorm. Deze vorm krijgt in de animaties steeds meerdere betekenissen. De cirkel verandert bijvoorbeeld van een bal in een grafiek, en vervolgens van een munt naar een taart. Tijdens de stijlontwikkeling keken we bovendien naar manieren om de video’s dynamischer en meer eigen te maken. Daarom gebruiken we ter afwisseling 3D-beelden. In snelle bewegingen zorgen we voor vloeiende overgangen tussen shots in 2D en 3D.

Proces

We werken vanaf het eerste moment nauw samen met het team van Zwitserleven. Zowel met de inhoudelijke experts, als met hun specialisten voor communicatie en creatie. In een eerste gezamenlijke sessie brengen we het vraagstuk in kaart en onderzoeken we de inhoudelijke richting. Vervolgens ontwikkelen we samen met Paul Pilon, creative lead bij Zwitserleven, mogelijke interessante beeldconcepten. We houden gedurende het proces steeds korte lijntjes om tot het beste resultaat te komen. Uiteindelijk worden we een steeds bredere visuele partner: behalve animaties verzorgen we ook infographics, socialmedia-advies, social-posts en creatieve sessies met visual consultancy.

Nico van de Bunt

Designer / Illustrator

Samenwerken met Zwitserleven vind ik erg prettig. In co-creatie verkennen we ideeën en proberen we verschillende richtingen uit. We krijgen veel creatieve ruimte. Met een prikkelende combinatie van 2D, 3D en sounddesign zorgen we telkens weer voor een mooi resultaat!