Nicolaas G. Pierson Foundation

Impact

Nederland staat voor grote uitdagingen. Woningnood, klimaatverandering, de stikstofcrisis en natuurafbraak – problemen die direct verband houden met één kwestie: het landgebruik in Nederland. In aanloop naar de verkiezingen van 2023 hebben we deze complexe kwestie met een doelgerichte social media-campagne verduidelijkt voor de Nicolaas G. Pierson Foundation. Via YouTube, Instagram en Facebook bereikten we meer dan 630.000 potentiële kiezers om ze te informeren en aan te sporen tot een verstandige keuze voor mens, dier én natuur.

De vraag

De Nicolaas G. Pierson Foundation (NGPF) is het wetenschappelijk bureau van de Partij voor de Dieren. De NGPF wilde de beschikbare kennis over de manier waarop ons land gebruikt wordt, wat daar de gevolgen van zijn en hoe het anders kan op een behapbare manier delen. Met als doel om burgers te informeren, aan het denken te zetten en op te roepen te kiezen voor mens, dier én natuur. Aan ons de vraag hen hierbij te helpen met heldere animaties verpakt in een social media campagne.

Een helder verhaal

We startten het proces met het zoeken naar een duidelijk verhaal. We hebben in samenwerking met de klant een sterke basis neergezet. De focus ligt op de hoofdboodschap, maar belangrijke bijzaken blijven niet onbenoemd. Dit wordt gecombineerd met cijfers en feiten voor een sterk, maar tegelijkertijd beknopt, verhaal.

Wat een topteam zijn jullie. We zijn heel tevreden met het resultaat, hopelijk jullie ook. En hopelijk weten we veel mensen te bereiken en aan het denken te zetten! Zodat mensen weten wat zij zien als ze door het Nederlandse landschap reizen en voortaan beter geïnformeerd kunnen kiezen - als burger én als consument.

Vera Sýkora, directeur Nicolaas G. Pierson Foundation

Een animatie met een opvallende stijl

Vervolgens hebben we een opvallende stijl ontwikkeld met een ‘organische’ twist. De stijl is geïnspireerd door traditionele kunstvormen. Met een korrelige textuur, kartelige randjes en effecten die doen denken aan frame-by-frame animatie. Dit combineren we met heldere kleuren en uitgesproken, grafische vormen. Het verhaal en de stijl zijn samengekomen in een heldere, behapbare animatie. En met levendige bewegingen, een sterke timing en goed sound-design komt de boodschap zo duidelijk mogelijk over.

Paul Goos

Illustrator

Ik ben trots dat ik aan zo’n mooi en belangrijk project heb kunnen bijdragen. Het onderwerp en de boodschap liggen mij nauw aan het hart. De klant had veel vertrouwen in onze expertise en stond open voor een wat meer uitgesproken, artistieke stijl. Dat maakte het een genot om aan te werken.

Een socialmediacampagne

Om ervoor te zorgen dat de boodschap bij de juiste doelgroepen terechtkomt, werd ook een social mediacampagne opgezet. We hebben verkorte versies van de animatie ontwikkeld, die aan specifieke doelgroepen getoond werden. Via een paid social-mediacampagne op YouTube, Instagram en Facebook hebben we met drie versies van de animatie de boodschap onder potentiële kiezers verspreid. Dit resulteerde in een toename van bereik. Met 633.909 weergaven is de boodschap onder de gekozen doelgroep flink verspreid. In totaal klikte een deel van de doelgroep door naar de landingspagina over het landgebruik in Nederland, waar de lange animatie en aanvullende informatie stonden.

Ook geïnteresseerd in een herkenbare campagnestijl voor jouw merk?

We vertellen je graag meer over de waarde van een passende stijl.

Neem contact op