NCAB

Impact

Elk jaar zijn er steeds minder mensen die de gruwelen van de Holocaust en de nasleep daarvan kunnen navertellen. Daarom is het van onschatbare waarde dat deze verhalen worden doorgegeven aan de nieuwe generatie. De Nationaal Coördinator Antisemitisme-bestrijding (NCAB) heeft als doel de maand januari neer te zetten als Holocaust-educatiemaand. In dat kader hebben wij een communicatiestrategie met bijbehorende middelen ontwikkeld voor de campagne ‘Leer over de Holocaust’.

De context

De Holocaust is een zwarte bladzijde in de (Nederlandse) geschiedenis. Maar de kennis hierover neemt af. Ook wordt 14% van de docenten geconfronteerd met ontkenning of bagatellisering van de Holocaust. Tel daarbij de invloed van social media en antisemitisme op, en het is duidelijk dat het van groot belang blijft om over dit onderwerp in gesprek te blijven. Met name in de klas. Maar veel leraren ervaren drempels. Er is angst voor spanning in de klas, bijvoorbeeld doordat huidige conflicten in verband worden gebracht met de Holocaust. Ook missen ze soms duidelijke handvatten om met dit onderwerp aan de slag te gaan.

De vraag

Ieder jaar vindt op de laatste zondag van januari de Nationale Holocaustherdenking plaats; een goed en passend moment om Holocausteducatie extra onder de aandacht te brengen, vindt ook de NCAB. Daarom is onder de titel 'Leer over de Holocaust' een website gelanceerd, met daarop lesmateriaal en andere handvatten voor leraren om met dit onderwerp aan de slag te gaan. De vraag aan Clarify: ontwikkel een communicatiestrategie met bijbehorende middelen voor de campagne 'Leer over de Holocaust'.

De strategie

Om een sterke communicatiestrategie op te zetten, hebben we ons eerst verdiept in de doelgroep. Leraren blijken verschillende angsten en bezwaren te hebben rondom het bespreken van de Holocaust in de klas, bijvoorbeeld de vrees voor spanning in de klas en niet weten hoe om te gaan met antisemitisme. Tegelijkertijd zijn leraren wel degelijk gemotiveerd om complexe thema's bespreekbaar te maken, taboes te doorbreken en desinformatie te bestrijden. Op basis van de doelstellingen en de informatiebehoefte ontwikkelden we de speerpunten van het campagneconcept:

Nu is het moment
80 jaar later zijn er steeds minder ooggetuigen in leven. De nieuwe generatie moet de herinnering levend houden.

Samen blijven herdenken
Docenten en leerlingen nemen het stokje over van de overlevenden om de verhalen door te blijven geven.

Je staat er niet alleen voor
Museumdirecteuren, herdenkingscentra en andere experts helpen je op weg.

De campagne

Samen met de NCAB onderzochten we verschillende campagneroutes. Uiteindelijk viel de keuze op een heldere, activerende boodschap: "Nu is het aan ons". De volgende generatie docenten, museumprofessionals en de samenleving in z'n geheel hebben de belangrijke taak om de herinnering in leven te houden. Deze campagneboodschap brachten we tot leven met interviews, een geüpdatete website, radiospots op BNR en een toolkit voor partnerorganisaties met verschillende social media uitingen.

De interviews

De interviews vormen een belangrijk onderdeel van de campagne. Om drempels weg te nemen voor docenten en het belang van herinneren te onderstrepen, spraken we verschillende Joodse mensen die een link hebben met de Holocaust, waaronder Boaz Cahn, mede-initiatiefnemer van Deel de Duif, en Eva Weyl, die als 6-jarig meisje in kamp Westerbork zat. In de video vertellen ze onder andere welke herinnering zij zelf hebben meegekregen, waarom het belangrijk is om deze verhalen in leven te houden en welk advies ze de volgende generatie willen geven.

Ook een sterke educatieve campagne opzetten?

Wij vertellen je graag meer over onze aanpak.

Neem contact op