GGD GHOR

Impact

De GGD stond tijdens de coronacrisis intern voor enorme uitdagingen. Onze consultants en designers brachten rust, helderheid en overzicht bij de technische en operationele implementatie van grootschalig bron- en contactonderzoek. De door ons ontwikkelde interactieve visuele tool legde de complexe interne puzzel: de tool maakte met een enkele klik duidelijk wat er wanneer zou veranderen op ICT-gebied en onderliggende visuele werkinstructies verhelderden wat dit voor duizenden medewerkers betekende.

De vraag

De IT-infrastructuur van de GGD stond tijdens de coronapandemie onder grote druk. HPZone, het systeem met daarin alle elektronische patiëntendossiers, kon het grote aantal besmettingen niet aan. De GGD had daarom geen andere keuze dan HPZone stap voor stap te vervangen voor een alternatief: GGD Contact. Dit had grote impact op de hele organisatie. Aan ons de vraag te helpen dit traject vorm te geven en visuele tools te ontwikkelen die dit verandertraject ondersteunden en in deze crisissituatie voor verheldering zorgden.

Het proces

Het was voor ons Consultancy-team belangrijk om het speelveld zo snel mogelijk in kaart te brengen, alle neuzen dezelfde kant op te krijgen en ervoor te zorgen dat de uitvoering van het bron- en contactonderzoek soepel kon doorlopen. Onze consultants doken daarom direct diep de organisatie in. Zo maakten wij ons de situatie snel eigen en konden wij direct de IT-infrastructuur in kaart brengen en werkwijzen voor uitvoerders van het bron- en contactonderzoek visualiseren. Tegelijkertijd stond stond altijd een vast Design-team klaar om deze middelen te ontwikkelen. De stijlbepaling van Patswerk vormde hiervoor een basis. Tot slot legde ons Tech-team alle puzzelstukjes in elkaar tot één visuele tool die voor de hele GGD gebruikt kan worden.

Job Pennekamp

Consultant

Zeer veel respect voor hoe de GGD deze complexe uitdagingen heeft overwonnen. Ik ben blij en dankbaar dat we hieraan met onze drie hoofdpijlers - consultancy, design en tech - konden bijdragen.