Animatie
4 min leestijd

Visual essay: animatie met een eigen stem

Gert Buist

Illustrator / Animator

Sensationele tot gortdroge onderwerpen kun je met animaties op een heldere manier uitleggen. Echter, soms is alleen uitleggen en feiten op een rij zetten niet voldoende als je nieuw perspectief wilt bieden. Wil jij mensen echt meenemen in een verhaal? Dan vraagt dat om een menselijke manier van vertellen. We hebben het hier over een visual essay. Een unieke combinatie van de eigenschappen van een animatie en het vlotte karakter van een podcast. Met een eigenzinnige vertelwijze kun jij de doelgroep op een persoonlijke en intieme manier benaderen. In dit artikel lichten we de voordelen toe van een visual essay.

Wat is een visual essay?

Net als bij een gewoon essay schijnt iemand een persoonlijk licht op een onderwerp. Het doel is om de kijker mee te nemen in zijn of haar standpunten. Deze persoon kan in de zakelijke sferen een werkgever, werknemer of klant zijn. De boodschap kan bijvoorbeeld een toelichting zijn over een nieuw bedrijfsproces of een persoonlijke toevoeging op het komende jaarverslag. Wat een visual essay uniek maakt is dat het een artistieke mengeling is van ingesproken tekst, prikkelende beelden en muziek.

Een authentieke stem

In een visual essay staat de persoonlijke ervaring en het perspectief centraal. Om het verhaal speelser te maken, worden er bijpassende visualisaties aan toegevoegd. De persoon stelt zich voor, vertelt een verhaal en neemt de lezer mee. Het verhaal vertellen op een authentieke manier maakt het heel menselijk. Het visual essay geeft het onderwerp letterlijk een stem en persoonlijkheid waarmee een emotionele connectie gemaakt wordt.

Bekijk hiernaast het voorbeeld dat we gemaakt hebben voor Toezicht Sociaal Domein. 

Diepte geven

In de visual essay verrijken we de ingesproken tekst met indrukwekkende beelden. “Elke dag ga ik met veel zin naar werk toe” kun je visualiseren door een vrolijke fietser hoog in de lucht door de wolken naar haar werk te laten vliegen. Voor “Ik werd erg blij van het product Y” kun je de klant visualiseren die met plezier het product gebruikt. “De ervaring met andere bedrijven viel tegen” kun je lichtvoetiger maken door deze ervaring sterk te overdrijven. Daarmee kan je juist impact maken met “Maar nu met bedrijf Y zijn al mijn problemen weg” door de fijne ervaring enorm uit te vergroten.  

Bekijk het voorbeeld van Microsoft hiernaast over de persoonlijke ervaring van een werknemer.

Charmeren

Deze vertelvorm maakt het mogelijk om de natuurlijke charme van de verteller te horen en voelen. Droge bedrijfsprocessen kunnen door iemand met een goed gevoel voor humor op een memorabele manier verteld worden. En ook voor testimonials kunnen de leukste klanten een stem krijgen om op hun eigen manier iets gedenkwaardigs te zeggen over jouw bedrijf. De authenticiteit van iemands vertelmanier maakt de boodschap indrukwekkend. 

Zie het voorbeeld hiernaast van een Amerikaans biermerk die een originele voice-over heeft samengesteld op basis van klant-voicemails. 

Cliché-uitspraken

In het visual essay kan het meest vlakke verhaal toch een prikkelende kijkervaring opleveren. De meest cliché-uitspraken kunnen worden opgeslagen door de kijker als deze gecombineerd worden met originele visualisaties. Het is de uitdaging van ons creative team om elk shot een verrassing voor het oog te maken. Het visual essay is een aaneenschakeling van visuele verrassingen. Dit geeft de ruimte om de meest saaie vertelling toch interessant in beeld te brengen. 

Zie het voorbeeld hiernaast van de Guardian met mooie prikkelende shots.

Een uitzonderlijke vorm

Na alle bovenstaande voordelen zien wij geen redenen om geen visual essay te gebruiken. Toch gebruiken niet veel bedrijven dit middel om iets over hun product, dienst of bedrijfsproces te vertellen. Visual essays zien we in Nederland nog weinig terug op bijvoorbeeld LinkedIn, en dit biedt kansen. Met visual essays maak je impact door je boodschap menselijk te maken en de persoonlijke ervaring centraal te stellen. Bovendien is het ook nog eens een goed deelbaar medium door het unieke karakter.

Impact maken met een persoonlijk verhaal?

Als information design bureau geloven we in de kracht van heldere verhalen. Maar alleen duidelijkheid is niet genoeg. Met visual essays laat je de menselijke kant van je bedrijf zien en dat spreekt aan. Wie laat jij aan het woord?