Evenement
3 min leestijd

Terugblik: visueel communiceren

Lienke Raben

Creative director

Visueel communiceren, zakelijk tekenen… erg interessant. Maar hoe pas je dat toe in je dagelijks werk? En wat heb je er precies aan als professional? Vragen waar wij antwoord op gaven tijdens het voorproefje van de training Visueel Communiceren op 26 januari 2017 bij Aristo in Utrecht.

Iedereen kan tekenen

“Iedereen kan tekenen”. Met deze uitspraak van Lienke en Serena begon het voorproefje van de workshop Visueel Communiceren. Zodra de ruim veertig deelnemers de lege kladblaadjes zagen, werden er angstige blikken uitgewisseld. Want bij veel mensen leeft het idee dat als je tekent, je er goed in moet zijn. Of dat tekenen iets is voor de kunstenaar of voor kinderen. Maar die angst bleek nergens voor nodig te zijn. Stuk voor stuk ging elke deelnemer aan de slag. Het lukte hen zelfs om een “onmogelijke business term” te tekenen. Hoe is dat gelukt? Omdat wij tekenen in deze setting zien als taal, een middel. En niet als einddoel of kunstwerk.

Tekenen als taal

Net als bij elke taal, heeft de visuele taal een alfabet en grammatica. Het alfabet bestaat uit de basisvormen: driehoek, vierkant, cirkel, lijn, punt, pijl en een krabbel. De grammatica bestaat uit de regels van visueel structureren, zoals leesrichting. In Nederland gaat deze van boven naar beneden en van links naar rechts. Wanneer je een visualisatie maakt (zoals een powerpoint, tekening op een whiteboard of infographic) is het daarom handig om hier rekening mee te houden. Zo komt je boodschap beter over.

Visueel communiceren = rekening houden met context

Daarnaast is het ontzettend belangrijk dat je rekening houdt met de context van de persoon die jouw visualisatie ziet. Mensen denken vanuit een bepaald frame. Onze ervaringen, gedachtes, cultuur en achtergrond zorgen ervoor dat wij met een persoonlijke bril naar de wereld kijken. Voor de een staat een bliksemschicht voor inspiratie, voor de ander staat dit voor gevaar. Maar hoe kom je hier achter? Tijdens de workshop lieten we verschillende manieren zien en gingen de deelnemers zelf experimenteren.

Ook een workshop visueel communiceren volgen?

Op 26 januari gaven wij een korte versie van de workshop visueel communiceren. De volledige workshop duurt tussen de 2 en 6 uur, afhankelijk van de klantwens. Tijdens deze workshop maken deelnemers kennis met visueel communiceren maar gaan ze ook zelf aan de slag met het maken van een visualisatie. Hier kan door deelnemers een eigen invulling aan gegeven worden, bijvoorbeeld een poster over de afdeling, visie van het bedrijf of een (interne) verandering. Ze krijgen daarbij persoonlijke begeleiding en tips. De training visueel communiceren wordt nu primair aangeboden aan bedrijven. Heb je als zelfstandige, student of individu interesse in deze uitgebreide workshop?

Leuk! Stuur een mailtje naar [email protected]

Wanneer we genoeg geïnteresseerden hebben, sturen we je een uitnodiging. We vinden het ook erg leuk om te horen waar jij als individu behoefte aan hebt en wat je zou willen leren, zodat we nog beter invulling aan de workshop kunnen geven.