Als organisatie heb je de naderende verandering in kaart gebracht, maar dan? Vaak wordt een strategie de organisatie ingegooid en verwacht men dat de medewerkers het gaan uitvoeren. Helaas faalt zo 80% van de strategieën. En daar zijn 3 redenen voor:
- Er wordt niet duidelijk gemaakt wat er van medewerkers wordt verwacht.
- De mening van medewerkers wordt niet meegenomen.
- Er wordt geen plan en budget vrijgemaakt voor het activeren van medewerkers.
Een verandering is niet alleen een plan voor de organisatie, maar vooral een plan voor de medewerkers. Zij maken de organisatie immers tot hoe die is. Daarom is het van cruciaal belang om hen bij het proces te betrekken. Medewerkers moeten begrijpen waarom de verandering belangrijk is, wat ze er zelf mee kunnen bereiken, hoe ze worden ondersteund, hoe ze kunnen bijdragen en hoe ze worden beloond. Het opstellen en uitvoeren van een plan hiervoor is de strategie-activatie. Een dergelijk plan bestaat uit verschillende interventies. Denk bijvoorbeeld aan een animatie die de verandering uitlegt, een workshop om ideeën op te halen bij medewerkers, of een infographic bij het koffiezetapparaat die de visie verbeeldt.
Door het groeiende inzicht dat organisaties worden gedragen door hun medewerkers, wordt strategie-activatie een steeds belangrijkere fase in veranderprocessen. Medewerkers worden hierbij gestimuleerd om zelf een actieve bijdrage te leveren aan de verschillende onderdelen van het strategisch kader. Door gestructureerd hieraan samen te werken is er uiteindelijk meer zicht op een succesvolle verandering, waarna organisaties weer vooruit kunnen. En daar doen we het uiteindelijk voor!