Veel blogs spelen onbewust verstoppertje Bezoekers kunnen op verschillende manieren bij online content terechtkomen. Bijvoorbeeld via updates van je organisatie op social media, of via links op websites of via advertenties. Maar minstens zo belangrijk en misschien wel het belangrijkst zijn bezoekers die, zonder daarvoor te betalen, via een zoekmachine bij je online content terechtkomen. Dit zijn mensen die actief naar je content op zoek zijn en dat maakt ze een potentiële klant.
Maar het probleem is dat er voorafgaand aan het maken van veel online content geen onderzoek wordt gedaan naar de vragen die binnen de doelgroep spelen en welk zoekgedrag hieruit voortkomt. Dit maakt de inhoud van veel online content minder relevant, minder vindbaar en dus minder bekeken.
We hebben het niet alleen over visuele content zoals animaties en infographics, maar ook over tekstuele content, zoals blogs. Het is namelijk heel belangrijk dat visuele content en tekstuele content elkaar vergezellen en aanvullen. Tekstuele content kan helpen om visuele content vindbaar te maken, terwijl visuele content kan helpen om tekstuele content duidelijker en aantrekkelijker te maken.
Het begint met relevantie en kwaliteit, maar onder de motorkap dient er ook nog een en ander in orde gemaakt te worden. En helaas gaat het daar nog vaak mis. Het is bijvoorbeeld belangrijk om de content voor goede vindbaarheid te optimaliseren en dit gaat verder dan alleen het enkele malen laten terugkomen van een belangrijke term. Ook de techniek achter de website speelt een belangrijke rol. Websites die relatief weinig fouten bevatten, gebruiksvriendelijk, snel en veilig zijn, scoren aanzienlijk hoger binnen de zoekresultaten.