Inspiratie
4 min leestijd

Je jaarverslag kan ook anders!

Lienke Raben

Creative director

Laatste maand van het jaar? Tijd om terug te blikken: wat heeft dit jaar ons als organisatie of bedrijf gebracht? Wat voor resultaten hebben we behaald? Een jaarverslag kun je zien als formaliteit. Hij moet nu eenmaal gemaakt worden, maar weinig mensen lezen ‘m echt door. Je kunt het óók zien als moment om met je medewerkers, klanten en netwerk terug te blikken en misschien zelfs wel successen te vieren. Of alvast even vooruit te kijken naar het volgende jaar. Juist gebruik maken van deze kansen die een jaarverslag biedt, kan goed in een interactieve vorm. Want wie zit er nu te wachten op een 50 kantjes tekst met hier en daar een verdwaald plaatje of een droge grafiek? Wij geven 5 redenen om voor een online interactief jaarverslag te gaan, plus een aantal inspirerende voorbeelden.

Vijf redenen voor een interactief jaarverslag
1. Je kunt verschillende soorten media gebruiken

Van video’s en foto’s tot audiofragmenten en (interactieve) grafieken, het is allemaal mogelijk. Dit maakt je jaarverslag levendig en dynamisch. Én leuk om te exploreren.

2. Je kan informatie gelaagd aanbieden en toespitsen op verschillende doelgroepen

Gelaagdheid is een belangrijk voordeel van een online interactief jaarverslag. Begin met een visuele samenvatting of inhoudsopgave en verdiep je informatie verder zodat lezers zelf kunnen kiezen hoe diep ze willen gaan. Zo worden ze niet gelijk afgeschrikt door een dik uitziend rapport. Uiteraard kun je dat rapport voor de volledigheid nog wel als download aanbieden.

3. Je kunt je data helder én interactief presenteren

Grafieken en datavisualisatie kunnen helderder en interactief gepresenteerd worden. Je doelgroep kan ‘spelen’ met de informatie door data bijvoorbeeld aan en uit te zetten. Zo is het niet alleen duidelijker maar ook leuker.

4. Het is een visitekaartje voor je bedrijf

Een compleet jaarrapport deel je misschien niet zo snel met je netwerk. Maar als het leuk is om te exploreren, is het een goede manier om een indruk achter te laten én informatie te delen.

5. Eén keer investeren, jarenlang plezier

Volgend jaar kun je weer hetzelfde format gebruiken maar alleen de content aanpassen. De volgende keer is het dus een minder grote investering.

Inspirerende voorbeelden

Maar hoe ziet dat er dan uit? We hebben een aantal voorbeelden voor je verzameld.

Scrollable journey - Mailchimp

Volg een vrolijk geïllustreerd personage op een reis langs alle highlights van mail chimp van dat jaar. Een beetje te speels? Stel je een wat zakelijkere stijl voor en misschien een simpele stip of icoon, en je hebt een minimalistischere reis.

Bekijk het report hier

Voorbeeld afbeelding interactief jaarverslag van Mailchimp

Een bont jaaroverzicht in flipcards - Cordaan

Niet per se een chronoligisch verhaal maar een mooi overzicht van alle hoogtepunten in verschillende thema’s? Denk eens aan flipcards. Elk hoogtepunt op een kaartje. Draai ‘m om om meer te lezen en link direct door naar je website waar je meer kunt lezen.

Bekijk het jaarbeeld hier

Voorbeeld afbeelding interactief jaarverslag van Cordaan

De visuele wereld van tech - State of European Tech

Eén duidelijke visuele start waar de hoofdstukken geïntroduceerd worden. Daarna kun je dieper in op de verschillende onderwerpen en wordt het tekstueler. Geschikt voor iemand die alleen de highlights wil weten én voor een zeer geïnteresseerde lezer. Grafieken en data zijn bovendien interactief en te downloaden en delen.

Bekijk het jaarbeeld hier

Voorbeeld afbeelding interactief jaarverskag State of European Tech.

Horizontale krant - Malala Fund

Een mooie combinatie van tekst, beeld en data waar je horizontaal doorheen scrollt. Een duidelijk menu op links en kleurcodering voor de hoofdstukken. Weinig interactiviteit maar wel een fijne flow om als gebruiker doorheen genomen te worden.

Bekijk het jaarbeeld hier

Horizontale krant - Amway for future

Horizontaal is je je hoofdverhaal, verticaal ga je de diepte in: interessant voor de algemene lezer én de meer geïnteresseerde lezer. Het menu blijft altijd zichtbaar om makkelijk te navigeren en te weten waar je bent.

Bekijk het fund report hier