Inspiratie
4 min leestijd

Hoe wij onze visual contracts ontwikkelden (deel 1)

Job Pennekamp

Consultant

Contracten zijn lang, onoverzichtelijk en bestaan uit pagina’s vol tekst. Toch? Nee! Bij Clarify geloven we dat dit anders kan. Wij zijn visuele denkers en daarom was het hoog tijd om onze eigen arbeidscontracten te visualiseren. Wij schreven in onze vorige blog al over de kracht van Visual Contracts, waarna we direct aan de slag gingen. In deze blog lees je hoe wij tot een goede eerste inhoudelijke opzet zijn gekomen.

Bij Clarify zijn we inhoudelijk én visueel onderlegd. Deze combinatie komt goed van pas bij het opstellen van een visueel contract. Maar… we zijn géén juristen. Daar komt Daniël Maats, partner bij BvdV advocaten, om de hoek kijken. Daniël is een arbeidsrechtadvocaat die gelooft in de kracht van visualisatie. Niet voor niets is het de missie van BvdV om complexe vraagstukken simpel te maken. En dat is ook onze missie! Samen gaan we ons inzetten om juridisch kloppende en visueel aantrekkelijke contracten te maken.

Het in60seconds-contract

Het eerste contract dat op de schop ging, was het contract van Clarify. Om het gelijk grondig aan te pakken, namen we ook direct ons handboek mee, waarin algemene huisregels, protocollen en omgangsvormen staan. Hoewel wij visuele denkers al stonden te trappelen om onze creatieve ideeën de vrije loop te laten, moesten we toch nog even geduld hebben. De eerste stap was een inventarisatie van onze doelen en verwachtingen. Hierbij kwamen al snel de nadelen van klassieke contracten naar voren: wij vonden het contract te lang, niet overzichtelijk genoeg en te negatief. Dat kon anders.

De 'informatieanalyse'

Met deze uitgangspunten in gedachten, pakten we het arbeidscontract erbij. Is het echt nodig om een precieze start- en eindtijd van de werkdag vast te leggen? Of dat je een half uur lunchpauze hebt? En is ‘met inachtneming van’ en ‘betrachten omtrent’ niet veel te formeel voor onze informele bedrijfscultuur? We besloten om alle tekst uit het contract in te delen in vier categorieën: ‘voorpagina contract’, ‘achterpagina contract’, ‘handboek’ en ‘prullenbak’. Hierbij kwam de hulp van Daniël goed van pas. Hij kon ons precies vertellen wat wettelijk verplicht is om in het contract op te nemen en wat ook prima in het handboek kan. Bovendien was dit een mooie kans om de bezem door de tekst te halen en alles toegankelijker en informeler op te schrijven.

De voorpagina was alleen bestemd voor de zaken die een nieuwe collega direct wil weten en de leuke onderwerpen, zoals salaris, de duur van het contract en de hoeveelheid vakantiedagen. Op de achterkant komen de 'saaie', maar belangrijke en juridisch verplichte details, zoals pensioen- en verzekeringsinformatie. Wij vonden het goed om dit wel aandacht te geven in het contract, maar om het geen prominente rol te geven. De dagelijkse dingen, zoals de procedure rond het aanvragen van vakanties en andere huisregels, mochten naar het handboek. Deze onderwerpen zijn wel belangrijk, maar niet onmisbaar voor in het contract. Bovendien leiden ze in het contract af van de echt belangrijke dingen, waarvan je wil dat ze blijven hangen. Tot slot mochten er ook een aantal zaken helemaal uit, zoals de op papier verplichte, maar in de praktijk niet-verplichte werktijden er helemaal uit. Want of je nou van half acht tot vier werkt of van half tien tot zes, dat maakt niet uit en hoeft dus niet vastgelegd te worden. 

En nu... door!

Toen we deze zaken uitgezocht hadden, hadden we een goede basis om te beginnen met onze specialiteit: het visualiseren van informatie. Hierboven zie je al het eindresultaat, maar hoe we dat precies hebben aangepakt, van eerste schetsen tot een prachtige visueel eindproduct, lees je in onze volgende blog!