UX/UI design
5 min leestijd

De wereld van gamification: dit zijn de belangrijkste elementen en zo pas je het toe

Vivien Kinnear

Digital consultant

De wereld van digitaal ontwerp is voortdurend in ontwikkeling. Een belangrijk onderdeel daarvan is gamification: een krachtige strategie om een betere gebruikerservaring neer te zetten. Uit welke elementen kan zo’n gamified ervaring bestaan? En hoe kan je dat toepassen op information design? Onze digital director Menno Huisman en digital consultant Vivien Kinnear leggen uit.

De belangrijkste gamification elementen

Tegenwoordig worden we overspoeld met informatie. We moeten er daarom niet alleen voor zorgen dat deze informatie toegankelijk is, maar ook dat het blijft hangen. Hier biedt gamification kansen. Door het uitdagende element wat erin zit, kun je normale en soms zelfs saaie interacties omzetten in een ervaring die aanslaat. Hieronder hebben we een aantal belangrijke elementen op een rijtje gezet:

Competitie

Een wedstrijd heeft de kracht om te boeien en te motiveren. Door een vleugje gezonde competitie toe te voegen aan je ontwerp moedig je gebruikers aan om mee te doen. Of je ze nu tegen zichzelf of tegen anderen laat concurreren, het competitie-element zorgt voor dat extra laagje betrokkenheid waardoor je informatie beter blijft hangen.

Controle en personalisatie

Gamified UX biedt gebruikers de mogelijkheid zelf de regie te pakken. Bijvoorbeeld doordat ze zelf de richting van hun leertraject kunnen bepalen. Het gevoel van keuze en onafhankelijkheid creëert een positieve gebruikerservaring en daardoor meer impact. De kans dat ze de informatie onthouden die ze ‘gekozen’ hebben om te bekijken, is daardoor een stuk groter.

Feedback

In de wereld van gamified UX is feedback de sleutel tot succes. Er zijn twee soorten feedback: hoe gebruikers vorderen, bijvoorbeeld met een voortgangsbalk, en hoe ze het doen, zoals met een scorebalk. Dit geeft hen niet alleen inzicht in hun voortgang, maar versterkt ook positief gedrag. Het resultaat: betrokken gebruikers die gemotiveerd blijven om de interactie te blijven opzoeken.

Doelen

Duidelijke doelen motiveren gebruikers om in de ervaring te investeren. Of het nu gaat om het voltooien van een taak, het leren van iets nieuws of het doorgaan naar het volgende niveau. Tip: neem ook de moeilijkheidsgraad mee in je ontwerp. Hierdoor ontstaat er een gevoel van competitie en ervaren gebruikers meer motivatie wanneer het niveau aansluit bij hun kennis.

Beloningen en erkenning

Belonen en erkennen is een bekende tactiek om te motiveren en positief gedrag te versterken. Van virtuele badges tot tastbare beloningen, zoals kortingen op een product of dienst, het geeft gebruikers een gevoel van voldoening als ze het proces hebben afgerond.

Verrassingen

Gebruikers onthouden informatie vaak beter als er een verrassingselement is. Verstop bijvoorbeeld een ‘easter egg’ in je ontwerp en voeg eventueel hints toe waar de gebruiker deze kan vinden. Hiermee roep je nieuwsgierigheid op, wat op zijn beurt weer verdere interactie stimuleert. Beloon vervolgens gebruikers voor het vinden van 'easter eggs' met exclusieve inhoud of prijzen.

Hoe pas je gamification toe?

Nu je de belangrijkste elementen in je achterhoofd hebt, behandelen we een aantal manieren om gamification toe te passen.

E-learning platform Procurement & Vendor Management, in opdracht van Rabobank
E-learning platforms en apps

Gamification wordt veruit het meest toegepast op e-learning platforms en apps. Door heldere doelen te stellen en te laten zien hoe de gebruiker vordert, is het een leuk leertraject om te doorlopen. De lesstof wordt vaak in verschillende formats aangeboden, zoals reguliere teksten, infographics, video’s en webinars. Ook kan je een competitie-element toevoegen door middel van een quiz, zodat de lesstof beter blijft hangen.

Loyaliteitscampagne De Wereld van Bol.com, in opdracht van Bol.com
Marketing en loyaliteitscampagnes

Ook in de marketing heeft men de weg gevonden naar gamification. Campagnes in de vorm van gamified merkervaringen zorgen voor langere aandacht en interactie met het merk. Ook loyaliteitsprogramma's, zoals spaaracties, maken gebruik van veel van de hierboven beschreven gamification elementen. Vaak verstoppen campagnes ook extra 'easter eggs' waardoor de aandacht over langere periode wordt vastgehouden.

Onboarding tool Risicoach, in opdracht van VeiligheidNL
Tutorials en onboarding tools

Tutorials geven uitleg over iets. Het zijn een soort handleidingen voor een (digitaal) product of dienst. Onboarding is een speciale vorm van een tutorial, waarbij de gebruiker in vogelvlucht wordt ingewerkt op iets. Je kunt hierbij de gebruiker zelf de controle geven om de tutorial door te nemen of over te slaan. Ook wordt er vaak feedback gegeven over de vordering van het proces en wordt deze aan het einde van de rit beloond, bijvoorbeeld met virtuele badges.

Personal finance app MyMoney, in opdracht van &Gommer Pensions Group
Dashboards en monitoring tools

Dashboards zijn digitale overzichten waarin gebruikers vaak functionele zaken kunnen bijhouden. Tussen alle grafieken en tabellen is gamification een welkome afwisseling; van heldere doelen waar naartoe moet worden gewerkt tot een hoge mate van controle en personalisatie, waardoor de gebruiker zelf kan bepalen wat deze wil zien.

Boekaanbeveler Thrill Seeker, in opdracht van WPG Uitgevers
Productaanbevelers

In e-commerce zien we steeds vaker productaanbevelers. Hierbij wordt de gebruiker van een groot productaanbod naar een shortlist van producten geleid die het beste bij hem of haar passen. Vaak worden hiervoor wizards ingezet, waarbij er door middel van quiz-vragen wordt bepaald welke producten je krijgt te zien. Deze shortlist dient als beloning, want het scheelt de gebruiker veel uitzoektijd.

Al met al zien we dat gamification een verschuiving teweeg heeft gebracht in de manier waarop we informatie delen met gebruikers en hoe deze het beste kan blijven hangen. We nodigen daarom iedereen uit om gamification elementen mee te nemen in digitale producten.

Ook informatie beter laten hangen bij je gebruiker?

Wij leggen graag meer uit over gamified information design. Samen met jou bekijken we hoe je dit het beste voor jouw project in kunt zetten.

Neem contact op