Evenement
6 min leestijd

BEELDIG! Visueel festival voor bedrijven

Paul Schilp

Managing partner

Het was een groot succes! Na maanden van voorbereiding vond op 6 oktober eindelijk ons visueel festival BEELDIG! plaats. Met meer aanmeldingen dan capaciteit in de workshops, en veel positieve reacties van de bezoekers, durven we best te zeggen dat het een groot succes was! Met uitzicht over de stad was Petit Canvas, in het Volkshotel te Amsterdam, de inspirerende uitvalsbasis van het festival. Na een kopje koffie en een introducerende speech van Paul Schilp gingen de workshops van start. Clarify had vier workshops ontwikkeld over het inzetten van visueel denken in je bedrijf of organisatie.

Workshop 1: Denken als een designer

Serena Westra en Lienke Raben hebben de deelnemers van deze workshop over hun tekenangst geholpen, want iedereen kan tekenen. Tekenen wordt vaak verward met kunst of decoratie. Bij Clarify zien we tekenen liever als een taal; een beeldtaal om visueel mee te communiceren. De grammatica bestaat uit basisvormen zoals cirkels, driehoekjes en poppetjes. Tijdens de workshop werd eerst geoefend met dit soort basisvormen, voordat complexe businesstermen aan de beurt waren. Hoe teken je bijvoorbeeld ‘feedbackmechanisme’? Wat ook in de workshop besproken werd is het belang van de context om beeld te interpreteren. Een duim omhoog bijvoorbeeld betekent op Facebook iets anders tijdens het diepzeeduiken. Dit soort uiteenlopende betekenissen kunnen verwarrend zijn, maar juist ook een interessante discussie ontlokken: hoe teken je ‘waarden & normen’? Zakelijk tekenen zien we dan ook als een middel, niet als het doel. Het was fijn om te merken dat iedereen over de drempel om te tekenen is gestapt. En inziet hoe je krachtig met beeld kunt communiceren.

Workshop 2: Storytelling for business

De grote Roodkapje quiz, daar begon deze workshop mee. Roodkapje is een verhaal dat bekend is bij iedereen – zo helder zou je jouw businessverhaal toch ook willen vertellen? Met het uiteenzetten van Roodkapje toonden Liselotte van Schie en Fleur van Wijck aan dat de bouwstenen van het verhaal parallellen heeft met de presentatie van de iPad door Steve Jobs, die bekend staat om zijn ijzersterke storytelling. Aan de hand van deze bouwstenen gingen de deelnemers zelf aan de slag, om ervoor te zorgen dat ook hun businessverhaal zo goed beklijft als Roodkapje. Bezoekers zagen meteen hoe ze storytelling zelf kunnen toepassen in hun dagelijkse werkzaamheden. Zowel voor hen als voor ons inspirerend om te zien!

Workshop 3: Visueel business model canvas

Een business model is normaliter een document van 30 pagina’s; een business model canvas is een one page overview hiervan; en een visueel business model canvas maakt gebruik van tekeningen in een overzicht. Tijdens deze workshop van George Zestanakis en Lars Posthumus gingen deelnemers aan de slag om het business model canvas van twee fictieve bedrijven in te vullen én het bedrijf te pitchen. Door onder meer het product, de meerwaarde daarvan, en de kosten en baten van productie te tekenen, konden de deelnemers de factoren tot succes heel concreet maken. Het was bijzonder om mee te maken dat de leden van de fictieve bedrijven het al snel over ‘we’ en ‘ons bedrijf’ hadden – wat illustreert dat het samenstellen van een visueel business model canvas draagvlak creëert in een al dan niet fictieve organisatie. Bij Clarify geloven we in de kracht van visueel denken in co-creatie, op een speelse manier. Het gaat er niet om dat je een interessante infographic maakt, of een móói canvas, maar juist om het visueel denken. En dat is precies wat ook aan bod is gekomen in de workshop.

Workshop 4: Animatieworkshop

Als bedrijf heb je soms te maken met een nieuwe visie, of je zit in een ingewikkeld veranderproces. Een animatieworkshop kan dan helpen om de abstracte visie die een bestuur of visiegroep heeft opgesteld te vertalen naar concrete voorbeelden door middel van visualisatie. Tijdens deze workshop hebben Elte Hartland, Lieke Milder en Boriz Baatsen de deelnemers geholpen om een korte animatie te maken. Aan de hand van een bestaande voice-over, de tekstuele leidraad van de animatie, maakten de deelnemers in groepjes een storyboard: welk beeldverhaal verzinnen we bij de tekst? Vervolgens werd het verhaal geanimeerd door uitgeknipte illustraties voor de camera te bewegen. Er werd heel goed samengewerkt en de tekst werd op heel originele wijze gevisualiseerd. De samenwerking is heel belangrijk voor het succes van de workshop én de animatie. En ondanks – of dankzij?- dat het thema van de animatie komkommer, cavia of piketanussie was, waren alle deelnemers heel ijverig aan het animeren.

Visuele markt

Na de workshops was in Petit Canvas de visuele markt geïnstalleerd. De geschiedenis van de infographic, kleuradvies en de beeldmachine: voor ieder wat wils. Met de VR-bril van Bob Los van Blav stapte je in een virtuele animatie realiteit, een heel bijzondere ervaring. In de leeshoek hadden we een aantal mooie boeken liggen over visueel denken en zakelijk tekenen. Op het terras kon je ‘Getting the pictionary’ spelen, waarbij we verschillende businesstermen als ‘sparren’ hadden gevisualiseerd. De winnaar verdient een uur live tekenen! De winnaar wordt komende week bekend gemaakt. Daarnaast kon je live meewerken aan de infographic ‘Hoe werk jij?’. Leuk om te zien wat de verschillen zijn tussen de gasten uit verschillende sectoren. Zo houdt de energie en industriesector wel van een bakkie, en lijkt het alsof de creatieve en mediasector niets wil weten van lange lappen tekst. Ook was het heel leuk om met de bezoekers het glas te heffen, en om klanten waar je normaal telefonisch of per mail contact mee hebt ook eens de hand te schudden en in de de ogen aan te kijken. Bovendien het juiste moment om te bespreken hoe zij het nou voor zich zien: visueel denken.

Inspiratie

We waarderen het zeer dat de gasten zo enthousiast deelnamen aan de workshops en de visuele markt bezochten. Ook was het heel leuk om iedereen in het echt te ontmoeten in plaats van over de telefoon of per mail. Als je elkaar in de ogen kijkt krijg je toch een beter beeld van elkaar. Met het BEELDIG! festival hebben we de bezoekers willen inspireren en uitdagen om zelf visueel denken in het bedrijf toe te passen. En we kregen sterk de indruk dat dat gelukt is; van het visualiseren van een toekomstige handleiding tot het leren maken van infographics, bezoekers zagen het voor zich. Daarmee is het doel ‘voorbeeldig’ geraakt.

Visuele communicatie nodig?

BEELDIG! gemist, of leren meer visueel te werken? Kom dan naar de workshop Visueel Communiceren, die we op 24 november organiseren. Hoe breng je een boodschap over, welke standaardiconen voor zakelijk tekenen kan je gebruiken, en hoe werk je in co-creatie? Een praktische én verdiepende workshop. Meer willen weten?