Inspiratie
3 min leestijd

Augmented reality voor op de werkvloer

Fleur van Wijck

Visual consultant

Verdiep, verras en vermaak met een nieuwe techniek Met Augmented Reality leg je een extra laag informatie over je bestaande omgeving. Die laag is te zien via je telefoon of tablet – denk aan de Pokemon Go rage van de afgelopen jaren, of the populaire SnapChat filters. Welke kansen biedt deze techniek voor zakelijke communicatie?

Wat is Augmented Reality?

Augmented Realtiy betekent letterlijk “verrijkte werkelijkheid”. En dat is het ook: Augmented Reality legt een extra laag over de “echte” wereld. Die laag is te zien via smartphone of tablet. Denk bijvoorbeeld aan de rage Pokemon Go - spelers zagen via hun telefoon allerlei figuurtjes in de "echte" wereld om hen heen. En ook de populaire foto filters van bijvoorbeeld SnapChat - zo zie je er uit als hond! - zijn AR gebaseerd. Er is steeds meer goede software beschikbaar om Augmented Reality mee te maken. En ook het aantal applicaties waarmee je Augmented Reality kunt ervaren via de eigen smartphone of tablet groeit. Geen wonder dus, dat steeds meer bedrijven geïnteresseerd meekijken in hoe Augmented Reality zakelijke communicatie kan versterken.

AR is overal: filters voor Snaptchat en jagen op virtuele karakters met Pokemon Go

En toen groeide er een cacaoplant op de keukentafel

Drie medewerkers van Clarify hebben onlangs in één week een demo gemaakt van een mogelijke AR-toepassing: een visueel verhaal op de binnenkant van de verpakking van een chocoladereep. Door de tablet of smartphone op het chocoladeblokje in het midden van de verpakking te richten, ontstaat spontaan een virtuele wereld. Hierin wordt het productieproces van chocola uitgelegd- van boon tot boot, van fabriek tot transport. En waar je een bonenkaart neerlegt...groeit spontaan een cacaoboom!

Méér interactie: verdiep, verras en vermaak

Waar ligt het potentieel van AR voor zakelijke communicatie? Het toverwoord is interactie. AR kan er voor zorgen dat een doelgroep op een actieve manier lang bezig is met een onderwerp, en dat nog leuk vindt ook. Meer interactie dus. Die interactie is grofweg onder te verdelen in drie gebieden: verdieping, verrassing en vermaak.

Verdiep: van jaarverslag tot catalogus

Met AR geef je je doelgroep meer informatie. Richt je telefoon op een droog jaarraport en zie de omzetlijn door het jaar heen bewegen. Scan een stuk chocola en zie hoe het gemaakt is. Of plaats een mogelijk meubel in je eigen woonomgeving.

Daarnaast kun je met AR op een nieuwe manier interactie creëren met je publiek. Zo blijkt er een hele wereld te schuilen achter een chocoladereep. En zit er meer in een koffiebeker dan alleen koffie.

Vermaak: in de wachtrij

Tenslotte, zoals de Pokemon Go spelers al wisten: AR is gewoon leuk. Je ziet dingen in de omgeving die anderen niet kunnen zien. Wat eigenlijk helemaal niet bestaat, bestaat opeens wel via AR. AR spreekt de fantasie aan, en is daarmee een goed tijdverdrijf. Ook dit heeft een zakelijke kant - zo heeft de Efteling in een aantal wachtrijen stickers op de grond. Wie via de app zijn telefoon op de sticker richt, verzamelt figuurtjes. Daarmee voelt de wachttijd een stuk korter. Het is niet moeilijk te bedenken dat dit ook voor luchthavens interessant kan zijn.

Virtuele figuurtjes verzamelen in de wachtrij. Bron: World of Waw

Een demo op uw kantoor?

Benieuwd naar Augmented Reality? Zelf ervaren hoe leuk het is? Brainstormen over hoe u AR effectief kunt inzetten? Wij gaan met een demo langs geïnteresseerde bedrijven. We laten zien hoe Augmented Reality werkt, en denken graag met u mee over de mogelijkheden van AR binnen uw organisatie.

Neem contact op