Inspiratie
3 min leestijd

Animeren voor The Ocean Cleanup

Jerry Renes

Marketing director / Partner

The Ocean Cleanup streeft na het zwerfplastic in onze oceanen op te ruimen. Een recent onderzoek bracht één van de grootste concentraties van oceaanplastic in kaart. Clarify besloot de animatie over dit onderzoek te sponsoren. Partner Jerry Renes vertelt waarom.

Een project van het wenslijstje

Hij hoefde er geen seconde over na te denken. Toen The Ocean Cleanup belde met de vraag of Clarify de animatie over het nieuwe onderzoek voor haar rekening zou willen nemen, zei partner Jerry Renes volmondig ‘ja’. Want fascinatie voor de uitvinding waarmee Boyan Slat wereldwijd plastic uit de oceaan wil ruimen, heeft hij al geruime tijd. “The Ocean Cleanup stond al lang op mijn wenslijst van projecten om aan mee te werken. Een Nederlandse uitvinding voor een wereldprobleem. Hier bedacht, hier in Nederland, met hulp van TU Delft geëvolueerd. Het is een eer aan dit goede doel te kunnen bijdragen.”

Geen tasjes maar visnetten

De animatie beschrijft het meest recente onderzoek van The Ocean Cleanup: een studie naar de zogenaamde Great Pacific Garbage Patch. The Great Pacific Garbage Patch, een stuk oceaan drie zo groot als Frankrijk, herbergt een grote hoeveelheid oceaanplastic , door zeestromen bij elkaar gebracht. The Ocean Cleanup heeft met zijn onderzoek de GPGP in kaart gebracht – grootte, ontwikkeling over tijd, zeestromen verantwoordelijk voor de toevoer van plastic en natuurlijk het type plastic afval. Het onderzoek behelsde onder meer een expeditie van 30 schepen, een vlucht met een onderzoeksvliegtuig, en 2 jaar stuk voor stuk classificeren van het gevonden plastic. De uitkomsten bleken verrassend, ook voor Jerry Renes. “Toen ik de eerste keer langs ging bij The Ocean Cleanup, verwachtte ik een groot laboratorium met veel verweerde plastic tasjes en flesjes. Maar daar zit lucht in, die dingen spoelen gewoon aan bij de kusten. De grootste massa plastic in de oceaan zit eigenlijk in zaken als visnetten en daarin verstrengelde kratten, slippers en ander relatief groot materiaal. Materiaal dat uiteindelijk allemaal verweerd tot gevaarlijk en moeilijk op te ruimen microplastics.”

 

Animatie werkt

De resultaten van het onderzoek helpen The Ocean Cleanup de meest effective strategie te vinden voor het opruimen van het plastic in de oceanen, én vormen een ijkpunt om het succes van toekomstige opruimacties aan af te meten. Een groots en belangrijk project dus. Des te belangrijker dat dit goed gecommuniceerd wordt. The Ocean Cleanup maakte gedurende het onderzoek veel foto- en videomateriaal, en heeft de eloquente Boyan Slat als voorman. Toch begrijpt Jerry Renes de keuze voor animatie wel. “Het is een verhaal met een hoge informatiedichtheid. Met animatie kun je je beeld helemaal ondersteunend maken aan je verhaal. In video krijg je te maken met veel verschillende type shots. Met animatie heb je sneller een geheel. Tenslotte kun je resultaten als ‘3 x zo groot als Frankrijk’ heel goed ondersteunen en overbrengen met animatie.”

‘Resultaten als '3x zo groot als Frankrijk' kun je heel goed ondersteunen met animatie.’

Een succesvolle landing

Het doel van de animatie is tweeledig – zowel de academische wereld informeren over de resultaten van een nieuw wetenschappelijk onderzoek, als bewustwording bij het algemeen publiek over de omvang van het plastic probleem. Met meer dan 300.000 views lijkt dat aardig gelukt. Ook binnen Clarify is dat bewustzijn alleen maar gegroeid. Er wordt inmiddels geëxperimenteerd met verantwoord lunchen, afval scheiden en energiebesparing op de werkvloer. En wie de urgentie dreigt te vergeten, hoeft alleen maar uit het raam te kijken om plastic flesjes te zien dobberen in de Keizersgracht. Het probleem is van ons allemaal. Het probleem is echt. En met dit onderzoek is een echte oplossing weer een stap dichterbij.